Studyinfo subject VFBF6000 2018 HØST
VFBF6000 Family Treatment with Children and Parents Course description
- Course name in Norwegian
- Familiearbeid med barn og foreldre
- Study programme
-
Familiearbeid med barn og foreldre
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i ulike familieterapeutiske retninger og andre nyttige modeller i arbeid med barn og foreldre, som for eksempel Parent Management Training (PMT). Refleksjon over oss selv som hjelpere i det spenningsfeltet som kan ligge mellom barn og foreldre vil være sentralt i emnet og bidrar til økt bevissthet om egne dilemmaer i familiearbeid.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- familieterapeutisk tenkning og metoder med fokus på barn og foreldre
- manualbaserte modeller som kan brukes i rådgivning om barn og foreldre
- utviklingspsykologisk tenkning om barn-foreldrerelasjonen
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende noe kunnskap fra familieterapeutiske og tilgrensende modeller som PMT i samtaler med barn og foreldre
- reflektere over det grunnleggende dilemmaet at foreldrene både er barnas viktigste hjelpere og bidrar til utvikling av barnas problemer
- reflektere over egne dilemmaer knyttet til det å samtale med barn og foreldre sammen
Generell kompetanse
Studenten kan
- oppnå kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)
Teaching and learning methods
Emnet har seks undervisningsdager i løpet av semesteret. Undervisningen vil veksle mellom undervisning i plenum, øvelser og rollespill.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Obligatorisk deltakelse. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller ta eksamen.
- Ett refleksjonsnotat til et videoopptak der man i et rollespill samtaler med barn og foreldre. Refleksjonsnotatet gjennomføres ved at studenter går sammen om et videoopptak og refleksjonsnotat.
- Studenten må også bidra til undervisningen ved å legge fram for gruppa deler av pensumlitteraturen.
All nærværsplikt og arbeidskrav må oppfylles og gjennomføres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Oppgavens tema og problemstilling tar utgangspunkt i et kasus med barn og foreldre, og skal knyttes sammen med teori fra pensum. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke bestått eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Admission requirements
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i helse- og sosialsektoren, frivillige organisasjoner, velferdssektoren og andre som arbeider med barn og foreldre. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.
Opptakskrav
Bachelorgrad fra høgskole/universitet, fra studier innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk, eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift for opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.