Studyinfo subject VEKU6100 2020 HØST
VEKU6100 Quality improvement in practice in Epilepsy care Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg
- Study programme
-
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL
2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Du vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. Du vil gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i din yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med epilepsi. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.
Required preliminary courses
Bestått VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
-
kan redegjøre for begrepene kvalitet, kvalitetsforbedring og utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer innen epilepsiomsorg
-
kan redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
-
kan forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
-
kan beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid
Ferdigheter:
Studenten:
-
kan bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon innen epilepsiomsorg
-
kan gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
-
kan utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
-
kan anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
-
kan sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
-
kan dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid
Generell kompetanse:
Studenten:
-
kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
-
kan diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
Teaching and learning methods
Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.
I tillegg må det settes av tid til å gjennomføre kvalitetsforbedringsarbeid, litteratursøk, litteraturstudier, datainnsamling og oppgaveskriving (dokumentasjon).
Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektoppgaven.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
-
Prosjektplan
-
Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
-
Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar
Assessment
Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige
Grading scale
Gradert karakter A - F
Examiners
To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjektoppgaven)).