EPN

VCOO7100 Basic Competence in Coaching and Councelling Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching
Study programme
Veiledning og Coaching
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet har hovedfokus på individuell veiledning og coaching. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder og coach. Studentene forventes å praktisere i rollen som veileder og coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen.

Required preliminary courses

Ingen info

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
  • kunnskap om rollen som veileder og coach
  • kunnskap om etiske forhold i veiledning og coaching

Ferdigheter

Studenten har

  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veiledning og coachingprosesser
  • grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veiledning og coachingprosesser

Generell kompetanse

Studenten har

  • grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning/coaching
  • grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach

Content

  • Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching.
  • Grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching.
  • Faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene.
  • Veiledning og coaching med særlig fokus på én-til-én veiledning.
  • Rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder.
  • Etikk i veiledning og coaching.

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 400-500 ord.
  2. Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i praksis og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord per logg.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2500 ord.

Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Bestått/ ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.