EPN

VCOAK6000 Coaching and Communication Course description

Course name in Norwegian
Coaching og kommunikasjon
Study programme
Coaching og kommunikasjon
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i teorigrunnlag og ferdigheter i anvendelse av coaching og kommunikasjon. Coaching som metode er mål- og ressursorientert, og fremmer handlekraft og mestringsevne. Emnet er basert på en kognitiv og læringsbasert tilnærming hvor motiverende intervju inngår som en sentral komponent.

I coaching jobber man med å legge til rette for frigjøring av personlige ressurser hos den andre. Dette gjøres på en systematisk og målrettet måte for å stimulere til bevegelse fra ord til handling. Coachen skal bidra til at den andre kan videreutvikle sine talenter og realisere sine mål, gjennom å bli sett, tatt på alvor og utfordret.

Pedagogisk legges det stor vekt på ferdighetstrening med feedback, basert på coachingens systematikk og virkemidler. Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere utdanning og praksis.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • coachingens kunnskaps- og læringssyn,
  • coachingprosessen og den coachende samtalen, og
  • motiverende intervju/MI som kommunikasjonsform.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre enkle samtaler med bruk av struktur og virkemidler i coaching,
  • anvende kommunikasjonsferdigheter fra motiverende intervju, og
  • vurdere anvendbarheten av coaching i ulike situasjoner.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til å skape klima for endring,
  • kan vurdere og analysere egen coachingkompetanse, og
  • har kompetanse for håndtering av etiske utfordringer i coachingprosessen.

Teaching and learning methods

Emnet har samlinger på ettermiddags- og kveldstid, totalt ca. 28 timers undervisning. Samlingene består av forelesninger, erfaringsutveksling og gruppetrening. I tillegg skal studentene mellom samlingene arbeide med oppgaver og øve på coaching i mindre grupper i minimum 15 timer. Gruppene kan selv bli enige om tidspunkter og steder for slike øvelser. Det forventes aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring, og studentene må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser. Aktiv deltakelse og egentrening er en forutsetning for å kunne gjennomføre de ulike arbeidskravene.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Minimum 15 timer trening på coaching i gruppe mellom samlingene.
  • Arbeidskrav 2: Et skriftlig refleksjonsnotat på 2-3 sider over egne erfaringer fra coaching.

Formålet med et skriftlig arbeidskrav er at studentene skal trenes i refleksjon over coaching som tilnærmingsform og egen læreprosess.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom skriftlig arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller ta eksamen. Coaching er et ferdighetsfag som ikke kan læres gjennom å lese om det eller høre på forelesninger, det må praktiseres.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med utgangspunkt i egne erfaringer fra coaching relatert til teori. Oppgavens omfang skal være på 8-10 sider / 18 400-23 000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Gradert skala A-F. 

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og frivillige organisasjoner som jobber med utviklings- og endringsprosesser slik som helse-, velferds- og sosialarbeidere, ledere, pedagoger, rådgivere, idrettspedagoger, veiledere og fag- og organisasjonsutviklere. I målgruppen er også konsulenter og andre som arbeider med tilrettelegging og gjennomføring av utviklings-, endrings- og læringsprosesser.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende grad. Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Course contact person

Anne Høiby.