Studyinfo subject TEGN2300 2024 HØST
TEGN2300 Professional Knowledge and Ethics in Language Work Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk
- Study programme
-
Norsk tegnspråk
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL
2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i profesjonskunnskap og etikk når språk er både middel og mål for profesjonsutøvelsen. Emnet bygger videre på emnene som er gitt i første år av bachelorprogrammet, og skal også sees i sammenheng med andre emner i 2. år.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Required preliminary courses
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har kunnskaper om:
profesjoner og profesjonsutøvelse i et samfunnsperspektiv
språklig variasjon og mangfold i profesjonsutøvelse
profesjonsetikk og taushetsplikt
organiseringen av tjenester og undervisning i og på tegnspråk i Norge
samarbeidsformer i tverrfaglig arbeid
har kunnskap om hva som kjennetegner institusjonell kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i:
å kunne reflektere over, evaluere og begrunne oversettelser og andre språkvalg i egen og andres praksis.
å beskrive språkbarrierer i profesjonell praksis og reflektere over ulike måter å håndtere slike barrierer
å reflektere omkring profesjonsetikk knyttet til egen og andres praksis
å informere effektivt om tolking og tolkens arbeidsoppgaver
å kunne redegjøre for sentrale kjennetegn ved tolking som profesjon.
å redegjøre for krav og holdninger til profesjonsutøvelse på tegnspråk
kan utføre enkle analyser av profesjonsutøveres samhandling og peke på hvordan profesjonsutøveren realiserer institusjonens virksomhet
Generell kompetanse
Studentene har
utviklet teoretiske kunnskaper om språk, kommunikasjon, oversetting, profesjonsetikk og andre aspekter ved flerspråklig profesjonsutøvelse
er i stand til å reflektere over egen profesjonelle praksis og å drøfte faglige spørsmål knyttet til profesjonsutøvelse i kontekster med språklig mangfold.
Content
Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap.
Teaching and learning methods
Emnet gis i form av tradisjonelle forelesninger i plenum, og i form av kortere forelesninger, samtaler og diskusjoner, også knyttet til de andre emnene i studiet. All undervisning i programmet vil på denne måten kunne sies å inneholde deler av dette emnet. Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning, prosjektoppgaver og praktiske oppgaver i ulike grupper. Deler av undervisningen kan organiseres som PBL (problembasert læring).
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav
Studentene skal redegjøre for hva som kjennetegner profesjoner generelt og beskrive særlige utfordringer og etiske avveininger for yrker der arbeid med språk står sentralt. Besvarelsen skal være på 1500-2000 ord, og skal skrives som akademisk, individuell oppgave.
Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter analysere videodata fra institusjonell språklig samhandling. Omfang og fokus for analysen fastsettes av faglærer.
Studentene skal levere en individuell refleksjonstekst i tilknytning til videoanalysen av institusjonell samhandling. Refleksjonsteksten skal ha et omfang på 1500-2000 ord.
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Assessment
Eksamen er en ukes individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10 %. Eksamensspråk er norsk.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.