EPN

SPH2800 Public Health, Evidence-Based Nursing and Social Science Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse, kunnskapsbasert sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner
Study programme
Bachelorstudium i sykepleie
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Merk at undervisningen i emnet påbegynnes i juni (avslutningsvis i 2. semester), men i hovedsak gjennomføres i studiets 3. semester.

Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i folkehelse, psykologi, sosiologi, svangerskap, fødsel og barns utvikling. Gjennom emnet skal studentene se betydningen av det helsefremmende og forebyggende perspektiv i sykepleiefaget. Vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer i emnet.

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPH2800 i 3. periode.

Required preliminary courses

Bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi samt SPHPRA111 Sykepleiens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for begrepet folkehelse
  • kan gjøre rede for sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
  • kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
  • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
  • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
  • kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstsvilkår*
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
  • ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt
  • kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
  • kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
  • kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
  • kan gjøre rede for begrepene; refleksjon, spørsmålsformulering, litteratursøk, kritisk vurdering, anvendelse og evaluering av kunnskapsbasert sykepleie
  • kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere risikofaktorer som truer menneskets helse
  • kan identifisere og diskutere etiske utfordringer og dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
  • kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
  • kan vurdere vitenskapelige artikler ved å vurdere sterke og svake sider ved artiklene med hensyn i bakgrunn for studiet, valg av metode, forskningsetisek hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon
  • kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning* 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
  • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
  • kan ta initiativ og i stigende grad vise progresjon og selvstendighet
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
  • kan forholde seg til det enkelte individ, ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
  • kan vise forståelse for det kulturelle mangfold som kan uttrykke seg hos det enkelte individ
  • kan se betydningen av sykdomsforståelse utfra ulike kulturbakgrunner
  • kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
  • ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt*

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Individuell digital multiple choice test i folkehelse og samfunnsvitenskapelige emner
  • Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid i kunnskapsbasert sykepleie
  • To gruppeoppgaver (3-5 studenter) innen kvantitativ metode med fremlegg
  • Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) innen kvalitativ metode med fremlegg
  • Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) i kunnskapsbasert sykepleie, ca. 1500 ord
  • Ca. 2 uker praksis med fokus på folkehelse
  • Individuell refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 500 ord
  • Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
  • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1100*

Assessment

Eksamensinnhold:       Læringsutbyttene

Eksamensform:           Hjemmeeksamen over 7 dager i gruppe på 3-5 personer, 2500 ord +/- 10%

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Én intern og én ekstern sensor