EPN

SP16100 Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP) Course description

Course name in Norwegian
Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner
Study programme
Spesialpedagogikk I
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner - 15 studiepoeng

  • rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
  • lærevansker
  • kartleggingsmetoder
  • individuelle opplæringsplaner

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
  • grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ og systemnivå
  • kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole og andre spesialpedagogiske opplæringsarenaer

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
  • utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldene føringer
  • kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og pårørende

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for etiske aspekter i spesialpedagogisk arbeid
  • respekterende og ikke-diskriminerende holdninger til mangfold

Content

Innhold

Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid

  • lover, regelverk og læreplaner
  • organisasjonsforståelse
  • rammefaktorer på lokalt nivå
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid

Lærevansker

  • generelle lærevansker
  • spesifikke lærevansker
  • sammensatte lærevansker
  • samspillsvansker/psykososiale vansker
  • syns- og hørselsvansker
  • fysiske vansker

Kartleggingsmetoder

  • kartleggingsmetoder
  • analyse og tolkning
  • rapportskriving

Individuelle opplæringsplaner

  • hensikt og nytte
  • ansvarsforhold
  • mål og innhold
  • halvårsrapporter

Teaching and learning methods

Arbeidsformer

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

Praksis

Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.

Course requirements

Muntlig framlegg av gruppearbeidet.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).

Assessment

Prosjekteksamen i gruppe, maks 4000 ord.

Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Intern sensor.

Admission requirements

Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering