EPN

SOS2160 Knowledge development in social work Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid
Study programme
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

I dette emnet vil studenten tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid. Studenten vil få kjennskap til vitenskapsteoretiske posisjoner, begreper og problemstillinger, samt få kjennskap til samfunnsvitenskapelige metode og dens muligheter og begrensninger. Studentene gjennomfører et prosjekt i grupper hvor de skal fordype seg i og utforske et selvvalgt tema fra et av emnene i annet studieår. 

Required preliminary courses

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.  

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studentene: 

  • har bred om sammenhengene mellom vitenskapsteori, teori, og forskningsmetode.  

  • har kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid. 

  • har kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger. 

  • kan oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.  

 

Ferdigheter 

Studentene: 

  • kan innhente, vurdere og oppsummere relevant forskning og faglig utviklingsarbeid innenfor et selvvalgt tema i sosialt arbeid, samt framstille dette muntlig og skriftlig.  

  • kan gjennomføre en avgrenset undersøkelse med datainnsamling og analyse.  

  • kan reflektere over muligheter og begrensinger i ulike forskningsmetoder.   

  • kan reflektere over forholdet mellom teori og praksis i kunnskapsutvikling.  

 

Generell kompetanse 

Studentene: 

  • har innsikt i yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger i arbeid med kunnskapsutvikling.  

  • kan reflektere over hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene. 

Teaching and learning methods

Emnet veksler mellom forelesninger, seminarer, digitale læringsressurser og studentaktive læringsformer. Det legges vekt på studentenes aktive deltakelse og prosjektarbeid som metode benyttes for å belyse og utforske et tema.  

Course requirements

Det kreves 80 % deltagelse på seminarer og i prosjektgruppe. Prosjektgruppen bestemmer selv hvordan deltagelse i gruppearbeidet skal registreres og dokumenteres. Fravær over 20%, men som ikke overstiger 40 % utløser et alternativt skriftlig arbeidskrav. Ikke godkjent arbeidskrav medfører tap av eksamensrett. 

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen. 

Assessment

Emnet avsluttes med innlevering av prosjektoppgave utarbeidet av prosjektgruppen. Oppgaven skal være på 5000 ord +-10 %. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.  

Grading scale

Bestått/ikke bestått. 

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.  

Course contact person

Jorunn Vindegg og Dag Jenssen