EPN

SKUT4200 Philosophy of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetoder
Study programme
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet skal danne grunnlag for arbeid med masteroppgaven og for at studentene skal kunne oppdatere seg på ny forskning og forholde seg kritisk til den gjennom et langt yrkesliv. Emnet har to hovedområder, vitenskapsteori og forskningsmetode.

I området vitenskapsteori vil det i tillegg til generell vitenskapsteori fokuseres særlig på ulike teoretiske retninger med særlig relevans for skole- og utdanningsforskning. I området forskningsmetode skal studentene få oversikt og forståelse av en bredde av forskningsmetoder, sett i sammenheng med vitenskapsteorien, slik at de både kan gjøre bevisste metodevalg i tilknytning til masteroppgaven og senere forholde seg til forskning som har ulike metodiske tilnærminger.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om vitenskapelige tenkemåter
  • har inngående kunnskap om sentrale forskningsmetoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
  • har inngående kunnskaper om forskningsetikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk anvende kunnskap om vitenskapsteori og metode til å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning
  • kan anvende relevante forskningsmetoder i forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • har et teoretisk og metodisk grunnlag for å planlegge og evaluere forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan anvende akademiske standarder i forskningsarbeid knyttet til prinsipper som troverdighet, etterrettelighet og nøyaktighet
  • kan vise etisk dømmekraft i relasjon til egen rolle som forsker

Content

Vitenskapsteori omfatter blant annet:

  • innføring i ulike vitenskapsteoretiske retninger og deres posisjon innenfor utdanningsforskning
  • grunnlagsproblematikk knyttet til undervisning, fagutvikling og læring sett i lys av ulike vitenskapsteoretiske tilnærminger
  • forskningsetiske spørsmål

Forskningsmetode omfatter blant annet:

  • fellesfaglige forskningsmetodiske begreper, herunder allmenn pålitelighets- og gyldighetsproblematikk
  • ulike forskningsmetoder med særlig relevans for utdanningsmessige kontekster
  • bruk av og refleksjon over egne tilnærminger på ulike fagdidaktiske og pedagogiske fagområder
  • kunnskap om forskningsdesign og anvendelse av forskningsmetodikk i mastergradsarbeid

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier. Studentene må regne med å sette seg inn i deler av pensum på egenhånd.

Course requirements

Formålet med arbeidskravene er å sikre at studentene oppnår en forståelse av sammenhengen mellom vitenskapsteoretisk grunnlagsproblematikk og forskningsmetode. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Gruppebasert: En skriftlig rapport basert på analyser av kvantitative data (1000-1500 ord)

  • Gruppebasert: En skriftlig rapport basert på analyser av kvalitative data (1000-1500 ord)

Assessment

Eksamen består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på seks timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.