EPN

PSYFY6200 Psychomotor physiotherapy and mental health care: The importance of communication and therapeutic relations Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og relasjoners betydning i psykomotorisk fysioterapi og psykisk helsearbeid
Study programme
Videreutdanning i psykomotorisk fysioterapi
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har fire ukesamlinger. Det inneholder teorier om relasjoner og relasjonens betydning i psykisk helsearbeid. Det omfatter trening i kliniske og relasjonelle ferdigheter, der kroppslige og verbale tilnærmingsmåter skal utfylle hverandre. Emnet omfatter også veiledet praksis, gruppeveiledning i psykiske lidelser, gruppeveiledning i NPMF og observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste.

Required preliminary courses

Eksamen i PSYFY6100 må være bestått. 

Learning outcomes

Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relasjonens og kontekstens betydninger i terapeutiske sammenhenger
  • kan gjøre rede for og begrunne kommunikasjonens betydning ved behandling av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
  • har oversikt over velferdsordninger og trygdefaglige emner

Ferdighet

Studenten kan

  • utføre kunnskapsbasert psykomotorisk fysioterapi i samspill med pasienten
  • etablere og vedlikeholde en terapeutisk allianse med pasienten ved å ha en målrettet, profesjonell og empatisk holdning
  • observere og analysere behandlingsprosesser der terapeuten kan tilpasse egne handlinger i det terapeutiske samspillet
  • analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
  • bidra konstruktivt i veiledningsgrupper 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan sammen med pasienten reflektere over hvilken betydning livssituasjon og relasjoner kan ha for helse og sykdom
  • kan reflektere over kommunikasjons- og interaksjonsprosesser  

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, veiledet ferdighetstrening, gruppearbeid, seminarer og selvstudier.

Praksisstudier  

Studentene skal fortsette praksisperiode 1, klinisk praksis i NPMF, og totalt ha gjennomført 80 pasientbehandlingstimer i løpet av den første praksisperioden. Studentene får gruppeveiledning. 

Videoopptak

Studentene skal i løpet av emnet  vise video-opptak fra egen praksis både i undervisning og gruppeveiledning. Opptakene danner grunnlag for faglige diskusjoner og ferdighetstrening. Tilbakemelding gis av medstudenter, lærere og veiledere.

Observasjonspraksis

Studenten skal ha fem dagers observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å framstille seg til eksamen:

Obligatorisk tilstedeværelse

  • 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og veiledningsgruppe

  • 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid

Arbeidskrav

  • gruppearbeid knyttet til psykiske lidelser presentert i plenum

  • gjennomført fem dager observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste

  • gjennomført praksisperiode 1

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Mappeeksamen, baser på to skriftlige oppgavene studentene arbeider med hele semesteret.

Tidspunkt: Slutten av 2. semester.

Grading scale

Gradert karakterskala A-F der A-E er bestått og F ikke bestått.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Minimum 25 % vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.