EPN

PLU6300 Quality Improvement in Practice in Mental Health Course description

Course name in Norwegian
Kvalitetsforbedring i praksis innen psykisk helse
Study programme
Videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Studentene vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. De skal gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming og deres psykiske helse. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Bestått PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for begrepene kvalitet og kvalitetsforbedring
  • redegjøre for utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer i tjenester til mennesker med utviklingshemming
  • redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
  • forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
  • beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon i tjenester til mennesker med utviklingshemming
  • gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
  • utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
  • anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
  • sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
  • dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
  • diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid

Teaching and learning methods

Webseminar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.

I tillegg må det settes av tid til å gjennomføre kvalitetsforbedringsarbeid, litteratursøk, litteraturstudier, datainnsamling og oppgaveskriving (dokumentasjon).

Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektoppgaven.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Prosjektplan
  • Deltakelse ved tre obligatoriske webseminar
  • Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webseminar

Assessment

Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 4000 ord.

Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjekteksamen.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjektoppgaven)).

Overlapping courses

Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema Kvalitetsforbedring i praksis, 15 stp.