Studyinfo subject NATB6220 2022 HØST
NATB6220 Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2
- Study programme
-
Naturfag 2, trinn 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING
2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det andre emnet i naturfag 2 inneholder fire hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 2b
- Utdanning for bærekraftig utvikling
- Fysikk 2
- Teknologi i skolen 2
Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
- har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og unges handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
- har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet og kan knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder og deres virkemåte, og kan knytte disse til samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
- har grunnleggende kunnskap om termofysikk og kan knytte denne til partikkelmodellen og fysiske endringer i dagliglivet og naturen
- har grunnleggende kunnskap om materiens oppbygning på atomnivå, samt radioaktiv stråling
- har kunnskap om vær- og klimasystemer både lokalt og globalt og kan knytte dette til klimaendringene
- har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag
- har kunnskap om elektronikk og elektromagnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
- har kunnskap om bruk av ulike modeller som viser størrelsesordener i naturen, herunder fenomener utenfor solsystemet og vår forståelse av hvordan universet har oppstått og utviklet seg
- har kunnskap om kreative undervisningsprosesser hvor naturvitenskapelige begreper kan anvendes til å beskrive og forklare form og funksjon hos noen teknologiske produkter
- har grunnleggende kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes til å fremme læring i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
- kan tilrettelegge praktisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
- kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
- kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger
- kan bruke naturfaglig kunnskap til å drøfte problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling og legge til rette for utdanning for bærekraftig utvikling der naturfag er regifaget og elevenes handlingskompetanse styrkes
- kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekter for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Content
Emne 2 er delt inn i fire hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 2b
- Utdanning for bærekraftig utvikling
- Fysikk 2
- Teknologi i skolen 2
Naturfagdidaktikk 2b
Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.
- Varierte arbeidsformer
- bruk av ulike læringsarenaer
- elever som forskere i naturfag
- progresjon og dybde, kritisk tenkning
- Vurdering
- diagnostisk vurdering og underveisvurdering
- sluttvurdering
Utdanning for bærekraftig utvikling
Emnet omfatter kunnskap om lokale og globale miljøutfordringer og miljøundervisning i skolen. Det er organisert tverrfaglig med særlig vekt på innfallsvinkler fra biologi og fysikk.
- jordas klima
- den normale drivhuseffekten, endring i drivhuseffekten og klimaendringer, årsaker, konsekvenser og tiltak
- energikilder
- «bærekraftig utvikling» og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
- vær og værfenomener
Fysikk 2
Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning på grunnskolens 5.-10. trinn
- Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
- Undervisning og læring av begreper knyttet til
- elektrisitet, magnetisme og elektronikk
- energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
- atom- og kjernefysikk
- universet og universets utvikling
- kraft og bevegelse
- Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse ulike energiformer
- Praktisk arbeid i fysikk
Teknologi i skolen 2
Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.
- Teknologi og teknologididaktikk.
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen elektrisitet, elektronikk, programmering og elektroniske kommunikasjonssystemer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.
Teaching and learning methods
x
Course requirements
Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i programplanen.
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på OsloMets læringsplattform.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
I hovedemnet Naturfagdidaktikk 2b:
- Delta på en konferanse i naturfag eller besøke en arena for uformell naturfagundervisning, som naturfaglige aktiviteter/undervisningsopplegg på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer. Deltagelsen eller besøket skal dokumenteres ved at studenten skriver en logg på 200-400 ord.
- Utarbeide, gjennomføre og evaluere en vurderingssituasjon i valgfritt naturfagemne på egen skole. Arbeidet presenteres i en "delingskonferanse" for medstudenter og faglærer. Omfang konferanse: 1 time
I hovedemnet Utdanning for bærekraftig utvikling:
- Utvikle en argumenterende tekst. Omfang 800-1000 ord.
- Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).
I hovedemnet Fysikk 2:
- Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).
I hovedemnet Teknologi i skolen 2:
- Bruke programmering til å arbeide med et tema i naturfag. Arbeidet gjennomføres individuelt eller i gruppe og presenteres for medstudenter. Presentasjonens omfang: 5-10 minutter
Assessment
NATB6220 emne 2: Semesteroppgave. Vurderingsuttrykk: A-F.
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen arrangeres som en individuell fagdidaktisk semesteroppgave på 2000 ord +/- 10%. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier for oppgaven gis i undervisningen og på digital læringsplattform.
Grading scale
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Examiners
Oppgaven vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.
Admission requirements
Se programplanen.