EPN

MLEST4200 Research Methods and Theory of Science Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir oversikt over vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for det praktiskestetiske feltet og for fagdidaktisk forskning og utviklingsarbeid. Vitenskapsteori skal gi innsikt i ulike tradisjoner og paradigmer, herunder også praksisbasert og praksisledet forskning. Emnet presenterer en bredde av forskningsmetoder og vitenskapelige posisjoner. Forskningsetikk inngår i emnet. Emnet skal gi grunnlag for arbeid med masteroppgaven. 

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap  Studenten 

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, tradisjoner og paradigmer, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktisk-estetiske fagene.
  • har inngående kunnskap om ulike forskningsmetodiske perspektiv som grunnlag for analyse og refleksjon over fagområdets tradisjoner, egenart, innhold og praksis.  har bred kunnskap om forskningsetikk, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktiskestetiske fagene.
  • har kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering.

Ferdigheter  Studenten 

  • kan drøfte og sammenstille ulike, relevante vitenskapelige tradisjoner og paradigmer. 
  • kan anvende forskningsmetoder som er relevant for fagdidaktisk forskning og det praktiskestetiske feltet, på en selvstendig måte. 
  • kan foreta forskningsmetodiske valg og anvende egen innsikt for å formulere faglige resonnementer. 
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen.
  • kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen.

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske ulike relevante, forskningsmetoder.
  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen utdanning og praktisk-estetiske fag. 
  • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops samt selvstudium. Dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene oppfordres til å etablere kollokviegrupper. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, drøfting i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid. 

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • En muntlig presentasjon av et valgt tema fra pensum, for medstudenter og lærer. Presentasjonen utarbeides i grupper på 3-5 studenter.
  • Minimum 80% oppmøte ved obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager.

Omfang: 3000-4000 ord. Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Gradert skala A-F. 

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

MEST4320 - Prosjekt i praksis.