EPN

MLED4000 Organizing through interaction Course description

Course name in Norwegian
Organisering gjennom samhandling
Study programme
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert / Organisering gjennom samhandling
Organisering gjennom samhandling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emnet gir studentene en forståelse av organisasjoners oppbygning og virkemåte i en norsk kontekst, noe som er en forutsetning for å kunne utøve ledelse og utvikle organisasjoner på en hensiktsmessig måte. I emnet vektlegges det å gi studentene en grunnleggende forståelse for hvordan organisasjoner fungerer og hvordan mangfold og variasjon også vil påvirke muligheter og begrensninger for måloppnåelse. Studentene gis økt forståelse for bruk av ulike tilnærminger og perspektiver i organisasjonsfaget som grunnlag for innsikt, analyse og refleksjon. Det legges vekt å kunne forstå organisasjoner som operer i en norsk kontekst med den norske samarbeidsmodellen, medvirkning og variasjon som sentrale elementer.

-

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten har

  • avansert kunnskap om teori innenfor organisering og samhandling i organisasjoner og mellom mennesker i ulike omgivelser og situasjoner

  • inngående kunnskap om sammenhengene mellom organisering, styring og atferd, og påvirkningen dette har på prestasjoner og resultater for organisasjoner

  • innsikt i hvordan muligheter og potensiale for organisering og styring av virksomheter gjør seg gjeldende i en norsk kontekst

Ferdigheter 

Studenten skal kunne

  • analysere og forklare hvordan organisasjoner fungerer, og hvilken betydning organisering har for menneskelig samhandling og organisatoriske resultater

  • anvende relevant organisatorisk teori som praktisk redskap for analyse og problemdiagnose, som inntak til forbedring av praksis, utvikling og endring av organisasjoner

  • avansert kunnskap for å forstå og fortolke mennesker, saker og situasjoner fra ulike perspektiver

  • vurdere etiske forhold og dilemmaer som oppstår i beslutningssituasjoner i organisasjoner

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • anvende kunnskap om organisasjoner og relevante virkemidler for å påvirke, utvikle og forbedre deres virkemåte og måloppnåelse.

  • reflektere over og ha et bevisst forhold til anvendelse av etiske problemstiller knyttet til organisasjoners virkemåte

Teaching and learning methods

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.

  • Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.

  • Arbeidskrav 3: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.

  • Arbeidskrav 4: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord. Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.

For alle innleveringene legges det opp til at faglige temaer og begreper anvendes opp mot egen arbeidserfaring og annen relevant praksis, for eksempel en utvalgt case.

Arbeidskravene har som formål å reflektere omkring faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell mappeeksamen. Studentene velger et utvalg på tre av de tidligere innleverte arbeidskravene som skal omarbeides. I tillegg skal det leveres en overbyggende tekst og en refleksjonsdel. Den overbyggende teksten og refleksjonsdelen skal til sammen utgjøre om lag en tredjedel av omfanget på mappen. Det totale omfanget på mappen skal være på om lag 4000 ord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Mappen vurderes med en helhetlig karakter hvor alle delene må være bestått. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala fra A-F.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.