EPN

MAIKT-SLI Digital School Development Course description

Course name in Norwegian
Digital skoleutvikling
Study programme
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om strategi og strategiutvikling knyttet til IKT. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med å utvikle IKT-strategi og strategisk IKT-plan for en skole eller annen organisasjon.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om strategi og strategiutvikling knyttet til IKT
  • kan anvende kunnskap om strategisk ledelse i ulike organisasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier og metoder innenfor strategisk ledelse og arbeide selvstendig  og i samarbeid med andre med å utvikle IKT-strategi og strategisk IKT-plan for ulike organisasjoner
  • kan bruke relevante metoder og teorier for å analysere organisasjoners strategiske planer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger på området
  • kan kommunisere om problemstillinger innen strategisk ledelse både med spesialister og allmennheten
  • kan bidra til nytenkning innen utvikling av strategiske planer

Content

Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:

  • Organisasjoner og organisasjonsteori relatert til IKT
  • Strategi-begrepet, strategiplaner og årsplaner
  • Å sette en plan ut i livet
  • Teknologistøtte til planlegging og rapportering

Teaching and learning methods

Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. I tillegg til forelesninger er arbeidsformene diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene skal gjennomføre en større utviklingsoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Assessment

Studenten skal dokumentere en oppgave knyttet til strategisk IKT-plan i valgt organisasjon (se over). Oppgaven skal dokumenteres i en individuell rapport på mellom 2000 og 4000 ord. Den skal dokumentere den valgte organisasjonens behov, begrunne valg av strategi- og planleggingsmetoder ut fra pensum i emnet, vurdere realismen i planen og til slutt reflektere over egen læring.

Rapporten fra utviklingsoppgaven vil danne grunnlag for vurdering.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved stryk kan revidert rapport leveres til ny eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått.

Examiners

En intern og en ekstern sensor.