EPN

M1KP4200 Research and Development of Physical Education Course description

Course name in Norwegian
Forskning og utvikling i kroppsøvingsfaget
Study programme
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021. 

 

Emnet Forskning og utvikling i kroppsøvingsfaget skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning, samt å kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet setter søkelys på undervisning og læring i kroppsøving, og på kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i faget. Aktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.

Required preliminary courses

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskning på sentrale emner innen undervisning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har forskningsbasert kunnskap om utvalgte didaktiske tilnærminger for undervisning i kroppsøving
  • har inngående kunnskap basert på forskning om ulike former for vurdering i kroppsøving
  • har inngående kunnskap om lesson study som metode for profesjonsfaglig utvikling

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan, basert på vitenskapelig tenkemåte, analysere og vurdere undervisnings- og vurderingsformer i kroppsøving
  • kan på avansert nivå søke opp relevant forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk og trekke ut, vurdere og formidle innholdet skriftlig og muntlig
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk
  • kan observere medstudenters og/eller praksislærers arbeid i praksis med mål om felles kompetanseutvikling

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til undervisning i kroppsøving
  • kan på avansert nivå formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse knyttet til kroppsøvingsfaget
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse

Content

Emnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte didaktiske tilnærminger og ulike former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. På bakgrunn av empirisk og teoretisk forskning om kroppsøving vil studentene kritisk analysere ulike perspektiv på didaktiske spørsmål i faget. Emnet vil også knytte studentenes erfaringer fra praksis til aktuell forskningslitteratur.

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Studentene skal gjennom gruppearbeid (2-4 studenter) lage en poster som de presenterer i ca. 10 minutter for medstudenter på et seminar. Temaet for posteren skal være knyttet både til studentenes praksiserfaringer og forskningslitteratur fra emnet.
  • I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide et refleksjonsnotat fra praksis knyttet til lesson study metodologien. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.

 

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Assessment

En individuell, skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- 10 % om selvvalgt tema. Tema og problemstilling skal godkjennes av emneansvarlig.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides en gang. Etter dette må det leveres ny oppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Intern og ekstern sensor.