EPN

LIG6301 Knowledge Organization Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsorganisasjon
Study programme
Årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap - nettstudium
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omfatter klassifikasjon og indeksering i teori og praksis. Dette inkluderer klassifikasjonsskjemaer og ulike emneordsvokabular, som tesauri. Emnet omfatter også bredere systemer for kunnskapsorganisasjon, som brukertagger, ontologier og automatisk indeksering.

Required preliminary courses

LIG6201

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner prinsippene og teoriene for verbale indekseringsspråk og klassifikasjonsskjemaer
  • kjenner prinsippene for oppbygging og bruk av enumerative, analytisk/syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer
  • forstår hva slags konsekvenser ulike typer emnebeskrivelser har for gjenfinning
  • har grunnleggende kunnskaper om ontologier og brukertagging innenfor informasjonsvitenskap
  • forstår forskjeller og likheter mellom emnespråk og mellom emnespråk og brukertagger, samt hva slags konsekvenser disse forskjellene har for gjenfinning
  • forstår sammenhengen mellom semantiske webteknologier og tradisjonelle beskrivelsessystemer fra bibliotek- og informasjonsvitenskap
  • har innsikt i binære og rangerende gjenfinningssystemer og forskjellene mellom dem

Ferdigheter

Studenten

  • kan foreta emneanalyse av dokumenter
  • kan tildele dokumenter emneord og tilpasse emneord til ulike gjenfinningsformål
  • kan foreta grunnleggende klassifikasjon etter Deweys desimalklassifikasjon (DDK)
  • kan konstruere tesauri i samsvar med eksisterende standarder
  • kan vurdere verbale beskrivelser til klassifikasjonskoder i DDK
  • kan forstå og tolke Universell desimalklassifikasjonskoder (UDK)
  • kan analysere og evaluere de ulike systemer for kunnskapsorganisasjon som inngår i emnet

Content

Temaer som inngår i emnet:

  • Emneanalyse av dokumenter.
  • Begrepsapparat for emnespråk.
  • Emneordsystemer, som frittstående emner, emneord i streng og tesauri.
  • Enumerative, analytisk-syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer og verbale innganger til disse.
  • Systematisk ordning, siteringsordning og inversjonsprinsippet.
  • Brukertagger og ontologier.
  • Webstandarder for emnebeskrivelse.
  • Prinsipper for og grunnleggende praksis i klassifikasjon etter DDK.
  • Emnespråkenes funksjon og potensial i søking og gjenfinning.
  • Eksempler på bruk av emnespråk fra applikasjonsområder utenfor bibliotek.

Teaching and learning methods

Innlevering av obligatoriske oppgaver. Oppgavene blir rettet og kommentert.

Course requirements

5 innleveringsoppgaver. Omfanget varierer med temaet for oppgaven.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom en eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Vurderingsformen er en individuell mappeinnlevering med to oppgaver fra arbeidskravene og et refleksjonsnotat. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av  mappen til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.  

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.