EPN

KULT6500 Aesthetics and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Estetikk og ledelse
Study programme
Årsstudium i kulturledelse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av tradisjonelle og nyere ledelsesteorier. Disse settes i et kritisk lys, generelt og spesielt når de anvendes på kunst- og kulturfeltet. Teoriene kobles opp mot og drøftes i sammenheng med ulike modeller og perspektiver på utvikling av organisasjoner og strategi. Forelesningene vil også omhandle det å utøve lederrollen, dens begrunnelse, ansvar og rammer. Estetikk kobles til ledelse, både som forståelsesmåte og som konkret utfordring i ledelse av kunstneriske prosesser, herunder temaer som makt, karisma og etikk. I tillegg til faglærer vil det i undervisningen også bli trukket inn gjester med ledererfaring fra kunst- og kulturfeltet.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten:

  • har god kunnskap om ledelsesteorier i forskningsfronten, spesielt estetisk ledelsesteori og kroppsbasert ledelsesteori. har inngående kunnskap om begreper, teorier og modeller i tradisjonelle teorier og forstår de filosofiske innvendingene mot disse innen rammen av kunst og kultur.

  • har inngående kunnskap om begreper, teorier og modeller i tradisjonelle teorier og forstår de filosofiske innvendingene mot disse innen rammen av kunst og kultur.

  • har god kunnskap om ulike måter å begrunne lederautoritet på, og hvordan ulike former for autoritet forekommer i praksis.

  • har avansert kunnskap om ulike ledelsesfunksjoner, herunder strategiutforming, teamutvikling, læring og medvirkning.

  • har innsikt i ulike måter estetikk kan prege organisasjon og ledelse på, både som forståelsesmåte/epistemologi og som virksomhetstype.

  • har inngående kjennskap til de særskilte utfordringene ledelse av kunstneriske prosesser innebærer og hvordan disse skiller seg fra annen virksomhet.

  • har avansert kunnskap om ulike team-paradigmer og hvordan kompetanse kan settes sammen og utvikles for ulike typer grupper og ensembler.

  • har dyptgående kunnskap om hvordan nøkkelbegreper innen strategifaget kan anvendes i ledelse på kulturfeltet og reflektere over hvordan disse må tilpasses for å være relevante.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og forstå ledelsesfaglige situasjoner og problemstillinger gjennom anvendelse av teoretisk innsikt i ledelsesfaget.

  • kan anvende kritisk ulike typer ledelseslitteratur til å strukturere og gjennomføre faglige resonnementer.

  • kan bidra i planlegging og ledelse av strategisk utviklingsarbeid, basert på tydelig begrepsapparat og utvalgte verktøy for analyse og beslutningstaking.

  • kan formulere spørsmål og gjøre teori- og metodevalg for et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utredningsprosjekt om en konkret ledelsesproblemstilling, og kunne gjennomføre dette med veiledning.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres lederadferd i lys av ulike teorier og perspektiver.

Content

  • Teorier om ledelse og organisasjonsmessig læring
  • Kunstledelse
  • Strategisk analyse
  • Strategiprosesser og beslutninger

Teaching and learning methods

Undervisningsformene er forelesninger, arbeid med konkrete case (reelle organisasjoner/ledere) i grupper og drøftinger i plenum. Studentpresentasjoner av både teori/forskning og case vil ha en sentral plass.

Course requirements

Det er to arbeidskrav i dette emnet. Alle studenter skal foreta en presentasjon i gruppe av et emne for resten av klassen. Emnet, som kan være en artikkel eller en case, fastlegges i begynnelsen av semesteret. I tillegg skal studenten levere skisse til semesteroppgave. Skissen er grunnlag for veiledning i plenum eller individuelt/skriftlig og skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.

Assessment

Eksamen består av en innlevert semesteroppgave på 12-15 sider. Semesteroppgaven kan skrives i grupper på inntil 2 studenter og skal ta utgangspunkt i en egendefinert problemstilling fra en reell organisasjon/leder. Innholdet i semesteroppgaven skal være en analyse av problemstillingen basert i teori og forskning, samt drøfting av løsningsforslag/tiltak.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

Course contact person

Dag Jansson