Studyinfo subject KROP6100 2020 HØST
KROP6100 Physical Education 1, Level 5-10, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Kroppsøving 1 for trinn 5-10, emne 1
- Study programme
-
Kroppsøving 1 for trinn 5–10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL
2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er en innføring i å være lærer i kroppsøving på trinn 5-10 i grunnskolen. Det legges vekt på å utvikle undervisningskompetanse i bevegelse og kroppslig læring, samt deltagelse og samspill i bevegelsesaktiviteter. Kunnskap om hvordan kroppsøving bidrar til elevens helhetlige utvikling står sentralt. Fagdidaktikken i emnet bygger på en praktisk tilnærming, der studentene lærer gjennom deltagelse og erfaring i ulike bevegelsesaktiviteter og i variert undervisning. Det blir lagt særlig vekt på tilpasset opplæring og læreres arbeid med å ta utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe for å skape inkluderende læringsmiljø i kroppsøving.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i et tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om hvordan fair play-begrepet kan anvendes i kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktiviteter, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om leik som fenomen
- har kunnskap om tilpassa opplæring og inkludering for en mangfoldig elevgruppe
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik og andre bevegelsesaktiviteter
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- kan gi svømmeopplæring på 5.-10. trinn og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre nytte av mangfoldet blant elevene i undervisningen
- reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Content
- Praktisk-metodisk aktivitetslære: leik, svømming og livberging, dans, balleker og lagidretter.
- Fagdidaktikk.
- Tilpassa opplæring og inkludering.
Teaching and learning methods
Det blir lagt opp til undervisning basert på prinsippet om omvendt klasserom, der studentene før, mellom og etter samlingene arbeider med digitale produkt, pensumlitteratur og praktisk aktivitet. På samlingene blir det lagt vekt på student-aktive læringsformer som gruppearbeid, diskusjons-seminar og praktisk-metodiske øvinger i ulike bevegelsesmiljø.
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell digital mappe med produkt som dokumenterer arbeid mellom samlingene:
- Refleksjonsnotat om tilpasset opplæring og inkludering. Omfang: 1500 ord +/- 10%.
- Refleksjonsnotat om egen undervisningspraksis. Omfang: 1500 ord +/- 10%.
- Fagdidaktisk video om undervisning og læring i en valgfri aktivitet fra emnet. Omfang: Tre minutt +/- 10%.
Alle delene må være godkjent for at mappen skal vurderes som godkjent. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om minimum 80 prosent deltakelse i all praktisk undervisning både i og ved campus. Kravet stilles av blant annet følgende grunner:
- Mye av innholdet i praktiske aktiviteter kan man vanskelig lese seg til og er av en slik art at det ikke kan prøves til eksamen, for eksempel erfaringslæring, ferdighetslæring, progresjonsoppbygging og praksis.
Assessment
Eksamen gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over én uke (syv dager). Oppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+/- 10%).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemiddel er tillatt.
Grading scale
Eksamen blir vurdert med gradert karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Se programplanen.