Studyinfo subject FYSBA6010 2020 HØST
FYSBA6010 Pedriatic physiotherapy knowledge based Course description
- Course name in Norwegian
- Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1
- Study programme
-
Videreutdanning i fysioterapi for barn
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter det vitenskapelige grunnlaget for fysioterapeuters undersøkelse, vurdering og behandling, relatert til barn og unge. Emnet fokuserer på integrering av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og barnets og familiens kunnskap og preferanser. Det tar for seg teorier og forskning knyttet til utvikling, læring og mestring. Emnet legger vekt på kritisk analyse og vurdering av eksisterende kunnskapsgrunnlag for, habilitering og forebyggende tiltak. Emnet omhandler også prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapipraksis.
Overlapping
Emnet har 100 prosent overlapping med MAFYS4000.
Required preliminary courses
Det er ingen forkunnskapskrav i emnet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om utvikling og læring, funksjon og deltakelse innenfor fagfeltet fysioterapi for barn og unge
- inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og motorisk læring hos barn og unge med typisk, forsinket og atypisk motorisk utvikling
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos barn med typisk, forsinket og avvikende motorisk utvikling
- anvende og kritisk reflektere over standardiserte kartleggingsverktøy i klinisk praksis
- analysere og drøfte resultater fra kartlegging og undersøkelse av barn
- integrere forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og barnets og familiens kunnskap og preferanser
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget og praksis i fysioterapi for barn og unge
- formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
- identifisere og håndtere etiske dilemmaer knyttet til fysioterapi med barn og unge
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier og veiledning på arbeidsoppgaver og studentpresentasjoner. På samlingene inngår gruppeveiledning.
Emnet er organisert i fire samlinger. Tre av samlingene ligger i første semester mens den fjerde ligger i starten av andre semester.
Course requirements
Det kreves obligatorisk tilstedeværelse på gruppeveiledning basert på digitale case.
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Individuell mappe med to oppgaver, hver med omfang inntil 2500 ord. Arbeidet pågår gjennom hele emnet.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet mappe.
Grading scale
Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.
Examiners
To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av en ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme studentene til gode.