Studyinfo subject FK3300 2018 HØST
FK3300 Specialisation in Practical-didactical Teaching Course description
- Course name in Norwegian
- Fordypning i praktisk-metodisk aktivitetslære
- Study programme
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Innholdet i dette emnet har to hovedformål: For det første skal studenten skal få muligheten til å fordype seg i et selvvalgt aktivitetsområde og utvikle dybdeforståelse for praktisk-metodiske forhold som er avgjørende for undervisning og læring innenfor aktivitetsområdet.. For det andre skal studenten få muligheter til å utvikle egen undervisningspraksis gjennom studentstyrt undervisning, under veiledning av faglærer og medstudenter. Innholdet i emnet er koblet til praksis i skolen i gjeldende semester.
Studenten kan velge mellom hovedemnene friluftsliv, salaktivitet, svømming og livberging og uteaktiviteter. Undervisning i fagdidaktikk vil foregå felles i emnet.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har dybdekunnskap innenfor et selvvalgt aktivitsområde
-
kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter
Ferdigheter
Studenten
-
kan bruke passende didaktiske modeller og undervisningsprinsipper og reflektere rundt deres sterke og svake sider i forhold til undervisning i valgt emne
-
kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen salaktivitet og dans, friluftsliv, svømming og livberging eller uteaktiviteter
-
kan undervise ulike treningsmetoder og grunnleggende ferdigheter innen salaktivitet, friluftsliv, svømming og livberging eller uteaktiviteter
-
kan analysere læreplaner i kroppsøving og idrettsfag og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i fagdidaktisk teori, basisfagteori og praksis i grunnskolen og videregående opplæring
Generell kompetanse
Studenten
-
kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
-
kan legge til rette for kroppslig aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
-
kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Content
-
Fagdidaktikk
-
Fordypning i valgfritt aktivitetsområde med studentstyrt undervisning som også er knyttet til praksis
Teaching and learning methods
I dette emnet vil det være mye veiledet studentstyrt undervisning, men også noe lærerstyrt undervisning.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
-
Individuelt refleksjonsnotat (1500 ord +/- 10 %) med faglig begrunnelse for valg av aktivitetsområde.
-
Godkjent individuell studentundervisning på 45 minutter for resten av klassen. Det er også krav om godkjent planarbeid innlevert på forhånd og oppmøte til veiledning.
Assessment
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell praktisk-metodisk eksamen med omfang på ca. 45 minutter.
Deleksamen 2
Muntlig eksamen i gruppe på 3-5 studenter med individuell vurdering, omfang ca. 60 minutter. Ny/utsatt eksamen Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Deleksamen 2 kan gjennomføres individuelt.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 utgjør 51 % og deleksamen 2 utgjør 49 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Examiners
Deleksamen 1: To interne sensorer.
Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor.