EPN

DOK6300 Archives in society Course description

Course name in Norwegian
Arkiv i samfunnet
Study programme
Årsstudium i dokumentasjonsforvaltning
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet handler om arkivenes sekundærfunksjon, dvs. om hvordan arkivene blir bevart, beskrevet og brukt for andre formål enn arkivskaperens egne behov. Det legger vekt på teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon, beskrivelse, tilgjengeliggjøring og formidling, samt på hvordan relasjonen mellom arkivinstitusjoner og samfunn endres.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav. 

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • god kunnskap om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
  • god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
  • kunnskap om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
  • kunnskap om forskjeller og likheter mellom arkivinstitusjoner og andre ABM-institusjoner (arkiv, bibliotek og museum)
  • god forståelse av arkivinstitusjonenes publikumstjenester
  • grunnleggende kunnskap om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon

Ferdigheter

  • redegjøre for oppgavene til ulike aktører i arkivsektoren i Norge
  • gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings- og kassasjonsvurdering av et arkiv
  • reflektere om utfordringer ved arkivbeskrivelse
  • gjøre rede for fagetiske utfordringer knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
  • analysere og beskrive de ulike oppgavene og utfordringene knyttet til arkivarens rolle som mellomledd mellom arkivdokumentasjonen og brukeren
  • diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling

Generell kompetanse

  • innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
  • god innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
  • formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere

Teaching and learning methods

Arbeidsformene er nettbaserte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 3 sider om et oppgitt tema.
  • Arbeidskrav 2: En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst med et omfang på 3 sider om et oppgitt tema.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av emneansvarlig.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 7 sider (+/-10 %). Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Leiv Bjelland