EPN

DLT6100 Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education Course description

Course name in Norwegian
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
Study programme
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Studiet tar utgangspunkt i at bruken av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Erfaring og forskning viser at elever med språk-, lese- og skrivevansker har spesielt god nytte av å bruke digitale verktøy i læringsarbeidet. Suksesskriterier er knyttet til god pedagogisk bruk.

Lærere i skolen og ansatte i PPT møter elever med utfordringer, og noen elever har behov for mer omfattende tilrettelegging enn andre. Med bruk av nettbrett eller PC og gode applikasjoner kan tilpassing av opplæringen i større grad gjøres i klassen uten tradisjonell spesialpedagogisk programvare. Kontaktlærere og faglærere vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner de fleste elevene i klassen.

Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.

Required preliminary courses

Ingen info

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språk-, lese og skrivevansker og tiltak for å utvikle ferdighetene og kompensere for vanskene

  • har kunnskap om hva som kjennetegner gode applikasjoner som kan gi økt læringsutbytte for alle

  • har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC

  • har kunnskap om endringsarbeid på individ og systemnivå

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider

  • kan informere, veilede og gi opplæring om sentrale digitale lære- og hjelpemidler og relevante metoder og arbeidsmåter

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for at bruk av digitale lære- og hjelpemiddel må forankres i ledelse og skolen som organisasjon

  • har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)

  • kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot klasser og i skolen som organisasjon

Content

Studiet er et deltidsstudium over et semester. Etter en felles oppstartsamling på campus eller annet egnet lokale, vil både introduksjon av fagstoff, samhandling, veiledning, og levering av arbeidskrav og eksamen være nettbasert.

 

Sentrale temaer i studiet:

  • Gjeldene regler, lover og planer på området digitale lære- og hjelpemidler i utdanning

  • Kartlegging av lese- og skrivevansker

  • Leseopplæring og bruk av digitale verktøy

  • Digitale bøker, læringsressurser og hjelpemidler for elever med språk,- lese- og skrivevansker

  • Nettbaserte verktøy for å lage læringsressurser og undervisningsopplegg

  • Bruk av video og videoredigering

  • Dybdelæring

  • Digital samhandling

  • Trender og utviklingstendenser knyttet til teknologiutvikling og bruk av digitale lære- og hjelpemidler

Teaching and learning methods

Gjennom studiet skal studentene utvikle sine ferdigheter og knytte det faglige innholdet til egne utprøvinger og erfaringer. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner vil derfor være sentrale. Bruk av nettbrett og PC på områdene læring, lesing, skriving og formidling står sentralt i studiet.

Det forventes at studentene prøver ut programvare og arbeidsmåter på egen arbeidsplass eller annet arbeidssted, individuelt eller i gruppe.

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, utprøving av lære- og hjelpemidler i eget arbeid og nettbasert samhandling med diskusjoner og refleksjoner over læreprosesser og læringsutbytte. Studiet er prosessorientert og fordrer stor egeninnsats fra den enkelte student.

Det praktisk arbeidet vil være knyttet opp til bruk av PC og/eller nettbrett som verktøy. Det forutsettes at studentene aktivt bruker egen arbeidssituasjon eller oppsøker relevant praksis som grunnlag for utprøving, refleksjon og læring.

Course requirements

Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen og bidra til refleksjon og læring. Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. To individuelle logger relatert til utprøving av digitale lære- og hjelpemidler. Hver logg skal dokumenteres enten skriftlig med 500-1000 ord eller som en lyd-/videologg på 2-3 minutter.

  2. I grupper på 2-5 studenter skal studentene presentere og drøfte utprøving av digitale lære- og hjelpemidler. Dette dokumenteres ved en multimodal presentasjon der studentene skal oppsummere diskusjonen og vurdere læringsutbyttet av arbeidskravet. Presentasjonen skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være på 8-10 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides en gang.

Assessment

Skriftlig individuell prosjekteksamen. I besvarelsen skal studenten presentere et prosjekt og reflektere over utfordringer, suksessfaktorer, videreføring og spredning av tiltaksarbeid/opplæring ved anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring. Refleksjonen skal relateres til relevant teori/empiri og studiets læringsutbytte.

Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon (sammensatt tekst) som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Ved ny og utsatt skriftlig prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Admission requirements

Målgruppe

Studiet er et videreutdanningstilbud til de som underviser eller skal undervise barn (på mellomtrinnet), ungdom og voksne, spesielt de som har ansvaret for barn, ungdom og voksne med språk-, lese- og skrivevansker. Studiet er også aktuelt for de som veileder om god pedagogisk bruk av digitale lære- og hjelpemidler, for eksempel ansatte i PPT og Statped.

Det forutsettes at studentene har grunnleggende digitale ferdigheter.

Opptakskrav

Opptakskravet er godkjent lærerutdanning, eller bachelorutdanning (180 studiepoeng) fra studier innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk, eller tilsvarende. Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering av utdanning og erfaring som tilsvarer opptakskravet. Kompetansen som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet.

 

Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:

1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:

  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;

  • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.

2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

3. I tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1 må søker også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.