EPN

BV2400 Child protection in the welfare state - Preventive work Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – forebyggende arbeid
Study programme
Bachelorstudium i barnevern
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet omhandler forebyggende, sosialpedagogisk og helsefremmende arbeid med barn og unge i ulike lokale miljøer. Emnet vil gi et innblikk i oppvekstmiljøets betydning for barn og unges utvikling og helse, og ta for seg risiko- og beskyttelsesfaktorer. Videre rettes det særlig fokus mot barnevernspedagogens rolle og ansvar i forebyggende arbeid på arenaer som barnehage, skole og fritidstilbud. Samarbeidet mellom barneverntjenesten og forebyggende arenaer vil stå sentralt. 

Required preliminary courses

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

·         har bred kunnskap om barnevernspedagogens rolle i forebyggende sosialpedagogisk arbeid med barn og unge på areaer som skole, barnehage og fritidstilbud

·         har kunnskap om seksuelle orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk hos barn og unge

·         har bred kunnskap om barn og unge med sosiale og emosjonelle utfordringer, og om risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for barn og unges helse

·         har kunnskap om enslige mindreårige asylsøkere livssituasjon og rettigheter

·         har kunnskap om ulike perspektiver på forebyggende og helsefremmende arbeid, herunder forebyggende perspektiv på ungdomskriminalitet, rus og avvik

·         har bred kunnskap om hvordan samarbeide med barn og foresatte til barnets beste

·         har kunnskap om hvordan strukturelle forhold, kan virke inn på barn og unges situasjon og oppvekstforhold

·         har bred kunnskap om ulike institusjoners ansvarsområde og tverrinstitusjonelt samarbeid, særskilt samarbeidet mellom barneverntjenesten, skole og barnehage

·         har kunnskap om kreative og estetiske metoder og hvordan disse kan bidra til barn og unges fysiske og psykiske helse

·         har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig sammenheng 

·         kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk

 

Ferdigheter

Studenten

·         kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmede arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg

·         kan anvende kunnskap og kompetanse til å kommunisere og samarbeide med barn og foresatte i forebyggende arbeid

·         kan anvende kunnskap og kompetanse til å initiere og følge opp tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid, særskilt samarbeid med barneverntjenesten

·         kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid

·         kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse på arenaer der barn og unge oppholder seg

·         kan anvende kunnskap om barn og unges digitale hverdagsliv  

 

Generell kompetanse

Studenten

·         kan anvende kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv til å reflektere faglig, etisk og kritisk omkring egen rolle som barnevernspedagog i forebyggende og helsefremmende sosialpedagogisk arbeid

·         kan forstå og reflektere omkring betydningen av en estetisk tilnærming i arbeidet med barn og unge

·         kan forstå og reflektere over sammenhenger mellom helse, utdanning og livsvilkår

Teaching and learning methods

Arbeidet foregår i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, (oppgaveskriving), presentasjon i grupper. Inkludert i emnet er en minipraksis hvor studentene gjennomfører kreative og innovative aktiviteter i samhandling med barn og unge på ulike arenaer.

Course requirements

1.      Det er obligatorisk tilstedeværelse i minipraksis i dette emnet.

2.      Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisingsopplegget «Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres»(INTER1200). Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærminger til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldres og barn/unges meningsdanning. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1200: https://interact.oslomet.no/.

 

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Assessment

Skriftlig gruppeeksamen.

Eksamen i emnet gjennomføres som en skriftlig eksamen i mindre grupper. Oppgaveteksten gis ved starten av emnet. Eksamensgruppen skal gjennomføre et mindre prosjektarbeid med utgangspunkt i en problemstilling fra sin praksisarena.

 

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kildene oppgis.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.