EPN

BPAL6300 Ethical challenges in palliative care for children, youth and their families Course description

Course name in Norwegian
Etiske utfordringer i palliasjon til barn, ungdom og deres familier
Study programme
Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Course history

Introduction

Dette emnet omhandler etiske, juridiske og komplekse utfordringer som aktualiseres i ulike kliniske settinger i eksempelvis nyfødtintensivavdelinger, barneintensivavdelinger og andre enheter der barn med livstruende og livsbegrensende tilstander oppholder seg. Oppmerksomhet vil bli rettet mot håndtering av smerte og symptomer knyttet til barna og til barn med læringsutfordringer, barn med redusert mental kapasitet og barn uten evne eller mulighet til muntlig formidling

Etiske utfordringer knyttet til langvarige nevrologiske lidelser, assistert selvmord (eutanasi) og livsopprettholdende- livsavsluttende behandling vil bli problematisert. Lover og rammeverk som regulerer behandling, rettigheter og som skal beskytte barnet, vil bli problematisert. Innholdet vil gi studentene anledning til å knytte teori til ulike problemstillinger fra egen praksis i diskusjoner med medstudenter og forelesere. Slik vil studentene kunne videreutvikle eksisterende kunnskap om etiske prinsipper.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten

  • kan gjøre rede for etiske grunnbegreper og forholdet mellom juss og etikk
  • har inngående kunnskap om barnet og familiens rettigheter, lovens intensjoner og med vekt på barnets selvstendige juridiske rettigheter
  • har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens plikter og intensjoner som ligger til grunn for utredninger og veiledere
  • har kunnskap om modeller for etisk refleksjon

 

Ferdigheter:

Studenten

  • kunne identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk ved bruk av etiske modeller for refleksjon
  • kan foreslå og vurdere alternative måter å utøve palliasjon på, etisk og juridiske etter hvert som sykdommen utvikler seg og når livet nærmer seg slutten
  • kan kritisk vurdere palliasjon, lovmessige og etiske utfordringer, eutanasi, livsavslutning eller livsforlengende behandling spesielt knyttet til neonatalogi og pediatriske intensivavdelinger
  • kan benytte teorier om omsorg og etisk refleksjon i avklaring av hjelperrollen og relasjonelle forhold ved det å være i et palliativt team
  • gjøre rede for implikasjoner av palliasjon overfor barn over 16 år og i overgangen mellom barn og voksenpalliasjon

 

Generell kompetanse:  

Studenten 

  • kan kritisk vurdere kompleksiteten av palliative helse- og sosiale tjenester til barn i ulik alder og med ulike utviklingsnivåer
  • har et kritisk blikk på de rammefaktorene man utsettes for og som man jobber innenfor

Teaching and learning methods

Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være innfridd:

  • 80% tilstedeværelse på samling

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Ordramme 2000 (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått - ikke bestått

Examiners

Intern og ekstern sensor