EPN

BPAL6010 Palliative Care to Children, Adolescents and their Families/Next-of-kin Course description

Course name in Norwegian
Palliasjon til barn, ungdom og deres familier/pårørende
Study programme
Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet BPAL6010 introduserer grunnlagstenkning om palliasjon og palliasjon til barn, ungdom og deres familier og deres fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov fra diagnosetidspunkt, gjennom sykdomsforløp og i oppfølging av familiene etter barnets død. Tverrfaglig samhandling mellom tjenestenivåer og i barnepalliative team er sentralt for å oppnå helhetlig oppfølging der livskvalitet er et sentralt mål. Orientering om tjenestetilbud og hvordan palliasjon til barn organiseres i ulike deler av helsetjenesten i Norge og i andre land, tilegnes blant annet gjennom hospitering ved en selvvalgt institusjon/tjeneste. I møte med alvorlig syke barn og ungdom stilles fagutøvere overfor en rekke etiske utfordringer som aktualiseres i ulike kliniske settinger i eksempelvis nyfødtintensivavdelinger, barneintensivavdelinger, barnehabilitering og andre enheter der barn og ungdom med livstruende og livsbegrensende tilstander oppholder seg. Emnet gir studentene anledning til å diskutere problemstillinger fra egen praksis med medstudenter og forelesere.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • kan vurdere tiltak som er nødvendig for å ivareta barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov og som kan forbedre barnets og familiens livskvalitet 
  • kan gjøre rede for utvikling av tjenestetilbudet i barnepalliasjon og samhandling i tverrfaglige barnepalliative team
  • kan gjøre rede for tverrfaglig organisering og samhandling mellom tjenestenivåer, og hvordan tjenestetilbud kan fungere i et gjensidig samspill mellom tjenestenivåer
  • har kunnskap om smerte- og symptomhåndtering av barn og ungdom med livstruende og livsbegrensende tilstander
  • kan gjøre rede for barn, ungdom og familiers rettigheter, lover og retningslinjer som regulerer helse- og omsorgstjenestene
  • har inngående kunnskap om modeller for etisk refleksjon

 

Ferdigheter Studenten

  • kan identifisere barn og ungdom med palliative behov og utvikle tiltaksplan i tråd med pasientforløpsmodeller
  • kan identifisere behov for helhetlig og livslang palliasjon til barn, ungdom og deres familier og ivareta familienes behov for oppfølging etter barnets død (6000)
  • kan utvikle tjenestetilbud til barn med palliative behov og deres familier sammen med andre tjenesteutøvere i tverrfaglige team
  • kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk ved bruk av etiske modeller for refleksjon 
  • kan identifisere og gjøre rede for lovverket og etiske utfordringer ved livsavslutning eller livsforlengende behandling 
  • kan gjøre rede for tilbudet om palliasjon til de ulike aldersgruppene og til barn over 16 år som er i overgangen mellom barne- og voksenpalliasjon  
  • har kjennskap til ulike profesjoners bidrag til helhetlig og god smerte- og symptomlindring

 

Generell kompetanse Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen palliasjon til barn og ungdom med utgangspunkt i fagkunnskap, forskningskunnskap og erfaringskunnskap
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger både med spesialister og til allmennheten
  • Kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen palliasjon til barn

Teaching and learning methods

Samlinger og nettbasert undervisning. Hospitering/observasjonspraksis. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • observasjonspraksis 2 dager
  • på bakgrunn av observasjonspraksis utarbeider studentene en refleksjonsoppgave som knyttes til et selvvalgt tema og relateres til klinisk virksomhet, tverrfaglighet eller organisatoriske faktorer. Arbeidet presenteres på samling og danner grunnlag for diskusjon i gruppen. Arbeidskravet kan gjøres individuelt eller i grupper på 2-3 studenter. Arbeidet skal knyttes til ett eller flere av arbeidskravene og pensumlitteratur skal benyttes. Omfang 1000 ord
  • 80% tilstedeværelse på samling

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Individuell eller i gruppe på 2-3 studenter.  Ordramme 3000 (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått-ikke bestått.

Examiners

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor.

Overlapping courses

BPAL6010 er faglig overlappendende med tidligere emner BPAL6000 Grunnlagstenkning og introduksjon om palliasjon, samarbeid og samhandling mellom tjenestenivåer, 10 stp. og BPAL6300 Etiske utfordringer i palliasjon til barn, ungdom og deres familier, 5 stp.