Studyinfo subject BLD1200 2018 HØST
BLD1200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Study programme
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon.
- kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
- kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, kunnskap om barns sosialiseringsprosesser og inkludering i barnehagen.
- kunnskap om velferdsstaten, kunnskap om barns oppvekst og rettigheter, familier og felles velferdsordninger.
- kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etisk teori og kunnskap om barns moralske danning
- kan arbeide med høytider og sentrale fortellinger fra religionene.
- kan samarbeide med foreldre basert på barnehagens samfunnsmandat.
- har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide med og reflektere over etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foreldre
- arbeide med grunnleggende verdier i barnehagen og ta aktivt del i barns danningsprosess
- utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold
Content
Kunnskapsområdet består av følgende temaer
- Det flerkulturelle samfunnet
- Religions- og livssynskunnskap
- Profesjonsetikk og etisk teori
- Høytids- og fortellingsdidaktikk
- Grunnleggende samfunnsteori
- Velferdsstaten
- Familie, barn og oppvekst
- Barn i vanskelige livssituasjoner
- Foreldresamarbeid
Teaching and learning methods
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, klasseundervisning, seminarer, ekskursjoner, storforelesninger og veiledning.
Veiledet praksisopplæring
Praksis knyttes til foreldresamarbeid og arbeid med temaene nærmiljø, samfunn og religion sett i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdet. Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioder og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperiodene bli nærmere beskrevet nærmere.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
2. semester:
Individuell samtale med en faglærer på 15 minutter med utgangspunkt i hovedtemaer fra pensum.
3. semester:
Individuelt refleksjonsnotat (1500 ord) fra praksisfeltet knyttet til foreldresamarbeid.
Prosjekt i grupper som dokumenteres ved et refleksjonsnotat (1500 ord) og muntlig presentasjon i gruppe for klassen (20 minutter).
Assessment
Eksamen gjennomføres i tredje semester og omfatter en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager med utgangspunkt i oppgitte temaer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Det gis ny oppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatte.
Grading scale
Karakterskala A-F.
Examiners
Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- 10% og vil bli vurdert av en ekstern og en intern sensor med gradert karakter A-F.