EPN

BIB2750 Cultural and knowledge policies Course description

Course name in Norwegian
Kultur- og kunnskapspolitikk
Study programme
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar for seg de kultur- og kunnskapspolitiske rammeverk som er viktige for bibliotek og andre kultur- og informasjonsinstitusjoner. Vi ser nærmere på allmenn kulturpolitikk, litteraturpolitikk og politikken relatert til arkiv, bibliotek og museum. Disse politikkområdene blir studert i lys av kulturpolitiske tradisjoner og teknologisk utvikling. Vi ser også nærmere på hva som kjennetegner den kulturpolitiske forskningen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten  

  • har kunnskap om etterkrigstidens norske kulturpolitikk 

  • har kunnskap om sentrale virkemidler i den norske litteraturpolitikken 

  • har kunnskap om historien om den norske politikken for arkiv, bibliotek og museum 

  • har kunnskap om hvordan digitalisering påvirker dagens kulturpolitikk  

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå dagens kultur- og kunnskapspolitikk i lys av dens historie 

  • kan identifisere sentrale virkemidler i den samtidige kultur- og kunnskapspolitikken 

Generell kompetanse 

Studenten  

  • har erfaring fra å arbeide med faglige problemstillinger i en gruppe 

  • kan reflektere kritisk over faglig litteratur og diskusjoner som angår kultur- og kunnskapspolitikk 

Teaching and learning methods

Forelesninger og seminarer.

Course requirements

Ingen.

Assessment

Individuell skriftlig tredagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal ha et omfang på 18000-25000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Gradert skala A-F. 

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.