EPN

BAL3000 Digital Transformation, Organizational Change and Change Management Course description

Course name in Norwegian
Digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse
Study programme
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet / Årsstudium i organisasjon og ledelse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Norge er et av verdens mest digitaliserte land. Dette innebærer en rekke muligheter for offentlig sektor - mer effektiv tjenesteyting, innovasjon og næringsutvikling - men også bedre kontakt med borgere og brukere. Samtidig byr digitalisering på utfordringer. Når det gjelder offentlig sektor spesielt, handler utfordringene blant annet om kompetanseheving, personvern og informasjonssikkerhet, og særlig samordning, styring og ledelse - både på tvers av sektorer og forvaltningsnivå. Studentene får i dette emnet kunnskap om digitaliseringen i offentlig sektor, herunder kunstig intelligens, algoritmer og automatisering, men det settes også søkelys på en bred forståelse av organisasjonsendring og endringsledelse. Dette for å understreke at digital transformasjon er mer enn bare digitalisering. Mens digitalisering handler om å gjøre informasjon om til data, innebærer digital transformasjon omfattende organisatoriske endringer og nye former å lede ansatte på. Det har dessuten implikasjoner på samfunnsnivå relatert til demokrati og styringsformer på makronivå. Videre får studentene innføring i hvordan planlegge, utvikle og iverksette strategier for organisasjonsutvikling og endringsarbeid. De vil også få en oversikt over digitale verktøy for brukermedvirkning og innbyggerpåvirkning, samt kunnskap om personvern og informasjonssikkerhet. Digital transformasjon er slik sett et godt eksempel på det omfattende arbeidet med innovasjon som pågår i offentlig sektor. Emnet bruker den internasjonale, flerfaglige litteraturen innen digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse, og studerer eksempler fra privat, frivillig og offentlig sektor sett i lys av denne litteraturen. 

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Emnet er et typisk integrasjonsemne som søker å se tidligere emner og fag i teoretisk og praktisk sammenheng. Emnet krever ingen spesielle forkunnskaper, men bygger på at studentene har en viss samfunnsfaglig bakgrunn innen tidligere studier i metode, økonomi, organisasjon og ledelse. 

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav. 

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • digitalisering og digital transformasjon

  • hvorfor og hvordan organisasjoner endres

  • koordineringsutfordringer og mulige løsninger

  • ledelsens rolle i endringsprosesser

  • digital påvirkning og medvirkning

  • digital transformasjon i et samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere komplekse endringsprosesser, se og reflektere over ulike perspektiver i forståelse av strategi og endring

  • ta i bruk ulike arbeidsformer og strategier i organisasjonsutvikling

  • redegjøre for og drøfte utfordringer ved digital transformasjon i offentlig sektor

  • sette digital transformasjon i sammenheng med innovasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet reform, organisasjonsendring og endringsledelse

  • kjenner til hovedutfordringene i digital omstilling i offentlig sektor

Teaching and learning methods

Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium.  Studentene vil ved oppstart av kurset bli delt inn i grupper. Disse gruppene reflekterer over og bearbeider tema som belyses i forelesningene.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Alle studentene skal i løpet av kurset to ganger gjennomføre og lede gruppediskusjoner. I etterkant av disse skal studentene levere et kort referat på 500-1000 ord hver. 

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal oppnå gode kunnskaper og ferdigheter i tråd med læringsutbytte i emnet.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere et alternativt arbeidskrav innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på 6 timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.