EPN

ADTS1600 Interaction Design and Prototyping Course description

Course name in Norwegian
Interaksjonsdesign og Prototyping
Study programme
Bachelorstudium i ingeniørfag - data / Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi. 

I kurset skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrense til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design. 

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal kjenne til

  • ulike prototypingsteknikker 
  • brukersentrert design
  • utforsking gjennom design (Research through Design)
  • skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design, form og fargebruk 
  • generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design 
  • teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
  • verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)

Ferdigheter

Studentene skal 

  • kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
  • kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
  • kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
  • kunne beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience)  
  • kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt 
  • kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, cognitive walk-through) 

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
  • teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
  • kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder

Teaching and learning methods

Forelesninger og veiledning. Case studier inngår som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 5 studenter (Bestemmes av kurslederne).

Course requirements

Tre obligatoriske innleveringer i gruppe (normalt 3-5 studenter).  Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Assessment

Mappevurdering. Mappen består av til sammen 4 deler.

  • En gruppe-rapport (normalt 3-5 studenter) på 15-20 sider som beskriver utviklingsprosessen og vise teoretiske og praktiske ferdigheter.
  • De tre obligatoriske innleveringene skal også bearbeides og inngå i mappen.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LO152D.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.