EPN-V2

English 2 Programme description

Programme name, Norwegian
Engelsk 2
Valid from
2019 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Engelsk 2 består av to emner à 15 studiepoeng. Emne 2 bygger på emne 1. Studietilbudet er et nett- og samlingsbasert kompetansegivende studium for lærere som har utdanning i engelsk fra universitet eller høgskole. Studiet gir formell kompetanse, samtidig som det ruster engelsklæreren til læringsfremmende arbeid i klasserommet. 

Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og har som mål å heve og utdype lærerens kompetanse faglig og fagdidaktisk samt bidra til utvikling av god undervisningspraksis i samsvar med grunnskolens læreplan i engelsk. Engelskfagets rolle i norsk skole i dag blir satt inn i en historisk sammenheng. Emnet gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske formverk og tekststrukturer. Samtidig blir studentens egen språkferdighet, tekstkompetanse og ordforråd videreutviklet.

Fagplanen legger til rette for språklig utvikling og samhandling ved hjelp av digitale hjelpemidler. Det er en forutsetning at studentene gjennom hele studiet får anledning til å bruke språket muntlig og anledning til å få demonstrert og diskutert formålstjenlige arbeidsmåter, vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlig og muntlig.

Engelsk 2 fokuserer på de grunnleggende ferdighetene, med spesiell vekt på progresjonen fra 5. til 10. årstrinn og overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. Andre sentrale elementer er videreutvikling av kulturell og interkulturell kompetanse, innsikt i engelsk som verdensspråk og i fagets utfordringer og rolle i flerspråklige og flerkulturelle klasserom.

Target group

Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet ¿ strategi for etter- og videreutdanning. Målgruppe for studiet er lærere som arbeider på årstrinnene 5 ¿ 10, men også lærere som ønsker å kvalifisere seg for undervisning på ungdomstrinnet.

Admission requirements

Opptakskrav til studiet er bestått lærerutdanning. I tillegg kreves engelsk 1, trinn 1-7 eller 5-10 (30 studiepoeng) eller tilsvarende (for eksempel engelsk 1 (30 studiepoeng) fra allmennlærerutdanningen). Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta del i engelskopplæring.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført studiet Engelsk 2, trinn 5-10 skal studentene ha utviklet kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med beskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningen. Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanene.

Content and structure

Emnet handler særlig om sammenhengen mellom språk og læring og hvilken kompetanse den tospråklige læreren trenger i arbeidet med flerspråklige elevers grunnleggende og viderekomne lese- og skriveopplæring.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • språkutvikling og læring i et flerspråklig perspektiv
  • tospråklighet på individ- og samfunnsnivå
  • lese- og skriveteorier knyttet til den grunnleggende og viderekommende lese- og skriveopplæringen
  • norsk språk i et kontrastivt perspektiv
  • språkets betydning for læring
  • bruk av ulike lese- og læringsstrategier i fagopplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for språkstimulerende og språkutviklende opplæring i alle fag
  • kan legge til rette for at elevenes morsmål kan være en ressurs i opplæringen
  • kan samarbeide med andre lærere om elevenes språk- og begrepsutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har språkdidaktisk kompetanse som ivaretar god (fag)opplæring for tospråklige elever
  • forstår sammenhengen mellom språk og læring i ulike skolefag
  • kan reflektere over flerspråklige elevers situasjon og utviklingsmuligheter i skolen

Internationalisation

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i pensumlitteraturen. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-12 000 ord.
  • En muntlig presentasjon av faglig tema i gruppe, omfang er ca. 20 minutter.
  • En muntlig presentasjon av faglig tema individuelt, omfang er ca. ti minutter.
  • Utarbeiding av et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til temaet språk og læring (normalt i gruppe). Undervisningsopplegget presenteres muntlig for medstudenter på høgskolen eller gjennomføres når kontaktlærer er ute på praksisoppfølging. Omfanget er på minimum en skoletimes varighet (kan variere).

Som erstatning for arbeidskrav som knytter seg til veiledet praksis vil det tilbys kompensatoriske oppgaver for studenter som har gyldig fravær.

Work requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene og nærmere spesifisert i en journal description som foreligger ved oppstart av hvert emne.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.

Arbeidskrav vurderes til ¿Godkjent¿ eller ¿Ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿Ikke godkjent¿, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor engelskfaget, har enkelte av arbeidskravene integrerte IKT-krav. Journalen som helhet må være godkjent. Studentene får grundig tilbakemeldinger på tekstene sine fra faglærer eller medstudenter, i forhold til kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og evne til selvstendig tenkning.

Assessment

Tema i emne 2

  • Tospråklighet på individ- og samfunnsnivå.
  • Det norske språksamfunnet og norsk språkpolitikk overfor språklige minoriteter.
  • Språkutvikling på to eller flere språk.
  • Norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv.
  • Språklæring, begrepslæring, fagspråk.
  • Arbeid med lese- og skrivestrategier i ulike fag.

Other information

English 2 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers

Studieprogramkode: KFKE2

30 studiepoeng

Nett- og samlingsbasert videreutdanning

Deltid

Fagplanen ble godkjent av fakultetets studieutvalg 7. mai 2012.

Siste revisjon godkjent av prodekan for studier 07.12.2015

Redaksjonell endring 23.02.2018

Gjeldende fra høstsemester 2019

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning