EPN-V2

YLHOD2100 Physical and mental health Course description

Course name in Norwegian
Fysisk og psykisk helse
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet skal gi innsikt i fysiske og psykiske helseutfordringer som yrkesutøveren kan møte i sin yrkesutøvelse. Sammenhengen mellom viktige sykdomsgrupper og kroppens oppbygning og funksjon vektlegges spesielt. Veiledning og motivasjon overfor både brukere og elever vil være sentrale emner.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
  • har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
  • har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
  • har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utøve praktisk førstehjelp
  • kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
  • kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
  • kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
  • har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
  • kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk

Content

  • Two individual oral presentations of research articles (45 min per presentation including questions).
  • Being opponent against two student presentations.

Teaching and learning methods

Admission requirements.

Course requirements

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student

  • has advanced knowledge of multimodal user interfaces
  • has advanced knowledge of input and output technologies
  • can analyse problems and issues in interactions related to context, such as accessibility in public spaces, mobility problems, and the user's affective state
  • can use knowledge of interaction technology to address new problems in universal design of ICT

Skills

On successful completion of this course the student

  • can independently use appropriate methods of user centred interaction design and evaluation; both heuristic and automatic, in an independent manner
  • can analyse and critically deal with the results from relevant research literature, apply these to structure and formulate scientific arguments, and assess the suitability of published results on new problems and issues
  • can carry out independent, limited research or development projects under supervision and in accordance with applicable ethical standards
  • can present scientific work orally
  • can debate and conduct scientific discussions

General competence

On successful completion of this course the student

  • can apply knowledge and skills in interaction technology on new problems and issues for carrying out advanced facilitation tasks and projects
  • can communicate scientific problems, analysis and conclusions in the field to both specialists and the general public
  • can contribute to original thinking and innovation processes

Assessment

This course is organized as a series of seminars where students present and discuss with opponents research articles that covers core concepts and topics in the literature. Students work in groups on projects under supervision.