EPN-V2

YLHOD1100 Communication, interaction and the teacher as a leader Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Grade scale A-F

Required preliminary courses

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Learning outcomes

Statistiske metoder og Strategisk personalledelse.

Content

Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.

Temaer

  • ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
  • konfliktløsningsstrategier
  • ulike kulturer og livssyn
  • interkulturell kommunikasjon
  • klasseledelse
  • gruppepsykologi
  • samarbeid i skole og arbeidsliv

Teaching and learning methods

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid, praktiske øvelser og rollespill.

Praksis

  • praksisperiode 1, pedagogisk praksis, 20 dager
  • 5 dager yrkesfaglig praksis

Course requirements

  • Skriftlig gruppeoppgave om ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i helse- og oppvekstfaglige yrker. Knyttet til yrkespraksis. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
  • Individuell muntlig refleksjonsoppgave knyttet til pedagogisk praksis hvor kommunikasjon, samhandling og gruppeprosess inngår, inntil 10 minutter.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.

Assessment

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til eksamen

Ingen

Pensumliste

Med forbehold om endringer

Austgard, K. I. B. (2010). Omsorgsfilosofi i praksis: Å tenke med filosofen Kari Martinsen i sykepleien (2. utg.) Oslo: Cappelen akademisk. [Kap. 1-3 (82 sider)]

Eide, H., Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-2, 4-9 og 14 (226 sider)]

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2015). To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (4. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forl. [Kap. 1-3, 5-9 (141 sider)]

Hartviksen, M. & Kversøy, K. S. (2018). Samarbeid og konflikt: To sider av samme sak: SØT-modellen . Bergen: Fagbokforl. [s. 45-95 (50 sider) OBS! Ny utg. kommer i februar (vente med å kjøpe)]

Hauge, A.-M. (2014). Den felleskulturelle skolen (3. utg.). Oslo: Universitetsforl. [Kap. 1 og 2 (69 sider)]

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-14 (97 sider)]

Høihilder, E. K. & Lingås, L. G. (Red.). (2014). Pedagogikk 8.-13. trinn: Profesjonsutdanning av lærere . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7, 15, 17-18, 20 (50 sider)]

Iversen, L. L. (2014). Uenighetsfellesskap: Blikk på demokratisk samhandling . Oslo: Universitetsforl. [s. 11-113 (102 sider)]

Nordahl, T., Hemmer, K. J. & Hansen, O. (2012). Klasseledelse . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-6 (50 sider)]

Offergaard, T.-L. (2013). Religion: Utvalgte momenter for yrkesfaglærere . Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus. [28 sider]

Spurkeland, J. (2011). Relasjonspedagogikk: Samhandling og resultater i skolen . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 2, 3 og 7 (142 sider]

Selvvalgt litteratur synliggjøres i arbeidskrav.

Emnet skal omfatte mellom 900-1050 sider (1063 sider er angitt i pensum).

Anbefalt litteratur:

Dahl, Ø., Dybvig, P. & Keeping, D. (2013). Møter mellom mennesker: Innføring i interkulturell kommunikasjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1]

Gordon, T., Burch, N., Seljelid, T. & Winje, T. (1999). Snakk med oss, lærer!: Trening i kommunikasjon og konfliktløsning . Oslo: Grøndahl Dreyer. [Kap. 1-3]

Halland, G. (2005). Læreren som leder: Perspektiver og praksis for kontaktlærer og faglærer . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 9 (8 sider)]

Langslet, G. J. (1999). LØFT: Løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling, ledelsesutvikling og konfliktløsning . Oslo: Ad notam Gyldendal. [Kap. 1-2 og 4 (76 sider)]

Qureshi, N. A. (2009). Kultursensitivitet i profesjonell yrkesutøvelse. I K. Eide (Red.), Over profesjonelle barrierer: Et minoritetsperspektiv i psykososialt arbeid med barn og unge (s. 206-228). Oslo: Gyldendal akademisk.

Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7 (52 sider)]

(Pensumliste ajour: 11.12.2017 Gjennomgått av Bibl Kjeller (sju), APA-stil)