Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD1100 Communication, interaction and the teacher as a leader Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Grade scale A-F
Required preliminary courses
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.
Learning outcomes
Statistiske metoder og Strategisk personalledelse.
Content
Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.
Temaer
- ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
- omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
- konfliktløsningsstrategier
- ulike kulturer og livssyn
- interkulturell kommunikasjon
- klasseledelse
- gruppepsykologi
- samarbeid i skole og arbeidsliv
Teaching and learning methods
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid, praktiske øvelser og rollespill.
Praksis
- praksisperiode 1, pedagogisk praksis, 20 dager
- 5 dager yrkesfaglig praksis
Course requirements
- Skriftlig gruppeoppgave om ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i helse- og oppvekstfaglige yrker. Knyttet til yrkespraksis. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
- Individuell muntlig refleksjonsoppgave knyttet til pedagogisk praksis hvor kommunikasjon, samhandling og gruppeprosess inngår, inntil 10 minutter.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.
Assessment
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen
Pensumliste
Med forbehold om endringer
Austgard, K. I. B. (2010). Omsorgsfilosofi i praksis: Å tenke med filosofen Kari Martinsen i sykepleien (2. utg.) Oslo: Cappelen akademisk. [Kap. 1-3 (82 sider)]
Eide, H., Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-2, 4-9 og 14 (226 sider)]
Gjøsund, P. & Huseby, R. (2015). To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (4. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forl. [Kap. 1-3, 5-9 (141 sider)]
Hartviksen, M. & Kversøy, K. S. (2018). Samarbeid og konflikt: To sider av samme sak: SØT-modellen . Bergen: Fagbokforl. [s. 45-95 (50 sider) OBS! Ny utg. kommer i februar (vente med å kjøpe)]
Hauge, A.-M. (2014). Den felleskulturelle skolen (3. utg.). Oslo: Universitetsforl. [Kap. 1 og 2 (69 sider)]
Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-14 (97 sider)]
Høihilder, E. K. & Lingås, L. G. (Red.). (2014). Pedagogikk 8.-13. trinn: Profesjonsutdanning av lærere . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7, 15, 17-18, 20 (50 sider)]
Iversen, L. L. (2014). Uenighetsfellesskap: Blikk på demokratisk samhandling . Oslo: Universitetsforl. [s. 11-113 (102 sider)]
Nordahl, T., Hemmer, K. J. & Hansen, O. (2012). Klasseledelse . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-6 (50 sider)]
Offergaard, T.-L. (2013). Religion: Utvalgte momenter for yrkesfaglærere . Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus. [28 sider]
Spurkeland, J. (2011). Relasjonspedagogikk: Samhandling og resultater i skolen . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 2, 3 og 7 (142 sider]
Selvvalgt litteratur synliggjøres i arbeidskrav.
Emnet skal omfatte mellom 900-1050 sider (1063 sider er angitt i pensum).
Anbefalt litteratur:
Dahl, Ø., Dybvig, P. & Keeping, D. (2013). Møter mellom mennesker: Innføring i interkulturell kommunikasjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1]
Gordon, T., Burch, N., Seljelid, T. & Winje, T. (1999). Snakk med oss, lærer!: Trening i kommunikasjon og konfliktløsning . Oslo: Grøndahl Dreyer. [Kap. 1-3]
Halland, G. (2005). Læreren som leder: Perspektiver og praksis for kontaktlærer og faglærer . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 9 (8 sider)]
Langslet, G. J. (1999). LØFT: Løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling, ledelsesutvikling og konfliktløsning . Oslo: Ad notam Gyldendal. [Kap. 1-2 og 4 (76 sider)]
Qureshi, N. A. (2009). Kultursensitivitet i profesjonell yrkesutøvelse. I K. Eide (Red.), Over profesjonelle barrierer: Et minoritetsperspektiv i psykososialt arbeid med barn og unge (s. 206-228). Oslo: Gyldendal akademisk.
Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7 (52 sider)]
(Pensumliste ajour: 11.12.2017 Gjennomgått av Bibl Kjeller (sju), APA-stil)