EPN-V2

YLEF3900 Bachelor Thesis - The teacher and skilled worker in a development Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave - Læreren og fagarbeideren i et utviklingsperspektiv
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education, Electricity and Electronics
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education, Electricity and Electronics
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Electricity and Electronics
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omfatter en tverrfaglig bacheloroppgave innen profesjonsfaget og yrkesfaget, studentene velger selv om oppgaven skal forankres i yrkesfaglig bredde eller dybde.

Required preliminary courses

Før eksamen kan avlegges må emnene YLEF1000, YLEF1100, YLEF2000, YLEF2100, YLEF3000 være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-,samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

Content

Studentene skal levere en individuell hjemmeeksamen, som går over 48 timer. En sentral del av oppgaven vil være en case.

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Kandidater som har dokumentert gyldig fravær eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen har samme form som ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått .

Pensumliste

ALT advokatfirma. 2013. Kommunal virksomhet i lys av EØS-avtalens statsstøtteregler Aktiviteter som er omfattet av statsstøttereglene, sentrale problemsstillinger og forebyggende tiltak kapittel 1-3, kapittel 5 med unntak av punkt 5.5 og kapitlene 6-8, se https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kmd/komm/rapporter/rapport_kommunal_virksomhet_statsstottereglene.pdf ca. 85 sider.

* Bernt, Jan Fridthjof. 2016. Selskapsorganisering og helsepolitikk I Cand. Mag, cand. Med, cand. Jur, cand. Alt Festskrift til Aslak Syse, s. 79-87, Oslo: Gyldendal juridisk 9 sider.

*Dragsten, Marianne. 2013. Gjennomføring av forhandlinger (kapittel 73) i Offentlige anskaffelser Regelverk, praksis og løsninger. Oslo: Universitetsforlaget. 13 sider

Fornyings- administrasjons- og kirkedepartementet (2010). EØS-avtalens regler om offentlig støtte kapittel 1-5 ca. 60 sider (på Nærings- og fiskeridepartementets nettsider) samt oppdatert informasjon om regelverket på de samme nettsidene, se https://www.regjeringen.no/no/tema/naringsliv/konkurransepolitikk/regler-om-offentlig-stotte-listeside/id2001705/

Goller, Morten mfl. 2014. Anskaffelsesrett i et nøtteskall , Gyldendal juridisk, 243 sider

*Hermansen, Tormod. 2011. Staten som forretningsdrivende og eier av forretningsdrivende virksomhet i Nordisk Administrativt Tidsskrift nr. 3/2011. 13 sider.

*Lunde, Tore 2014 , Konkurransebegrensningsrett i Knophs oversikt over Norges rett. § 93. Oslo: Universitetsforlaget. 5 sider.

Resch-Knudsen, Vibeke. 2011. Kommunalt eierskap - roller, styring og strategi , Oslo Kommuneforlaget. 150 sider.

Meld. St. 27 (2013-2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap, alle kapitlene med unntak av kapittel 9 (ca. 80 sider), se https://www.regjeringen.no/contentassets/899ac257df2648d788942b78c6d59787/no/pdfs/stm201320140027000dddpdfs.pdf

NOU 2016: 4 Ny Kommunelov kap. 22 Kommunene som markedsaktør, Forholdet til statsstøtteregelverket (6 sider), sehttps://www.regjeringen.no/contentassets/9da72a7f8f38486e81509be0b2f4818b/no/pdfs/nou201620160004000dddpdfs.pdf.

Nærings- og fiskeridepartementet (2017) Veiledninger til nytt anskaffelsesregelverk mv.https://www.regjeringen.no/no/tema/naringsliv/konkurransepolitikk/offentlige-anskaffelser-/id2511781/ (ca. 200 sider)

Pensum ca. 900 sider. Lovtekster og forskrifter samt avgjørelser av KOFA, dommer etc. kommer i tillegg

*Tekster merket med stjerne samles i elektronisk kompendium. Emnet tilbys annet hvert år, neste gang våren 2017 .

(Pensumliste ajour: 15.02.2017)

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kapittel 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Course requirements

Arbeidskrav

Ingen.

Krav til deltakelse

  • Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Assessment

Emnet omfatter regler som skal sikre at offentlig virksomhet drives og offentlige midler forvaltes på en mest mulig effektiv måte. Hovedvekten i emnet er lagt på reglene om offentlige anskaffelser, dette er regler som har som formål å sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved inngåelse av offentlige kontrakter. En annen måte å effektivisere offentlig virksomhet på er å skille den ut i egne selskaper. Rettslige kjennetegn ved slike organisasjonsformer og konsekvenser av slik organisering behandles også. I tillegg omfatter emnet regler som legger særlige begrensninger på det offentlige som aktør på markedet (regelverket om offentlig støtte).

Permitted exam materials and equipment

Del 1: Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen, men alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekt metode for kildehenvisning.

Del 2: Bacheloroppgaven og ??

Grading scale

Kunnskap

Studenten har

  • evne til å forholdes seg kritisk til ulike måter å organisere og markedseksponere offentlig virksomhet på
  • innsikt i hva som ligger i forbudet mot offentlig støtte med særlig vekt på hva som menes med økonomisk aktivitet i EØS-regelverkets forstand
  • innsikt i hvilke formål reglene om offentlige anskaffelser skal ivareta og de grunnleggende kravene som stilles til offentlige oppdragsgivere når de foretar anskaffelser
  • inngående kunnskap om virkeområdet til anskaffelsesregelverket og om reglene om valg av konkurranseform, gjennomføring av konkurranser og avslutning av konkurranser, herunder kunnskap om hvilke følger feil kan få

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og analysere rettslige problemstillinger og konsekvenser av omorganiserings- eller markedseksponeringsprosesser
  • identifisere når ulike deler av reglene om offentlige anskaffelser kommer til anvendelse
  • analysere og håndtere juridiske problemstillinger ved utlysning av konkurranser om anskaffelser, gjennomføring av slike, vurdering av innkomne tilbud og tildeling av kontrakt

Examiners

Undervisningsopplegget er basert på individuelt studiearbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. For å oppnå målsettingene i emnet, vil et viktig element være løsning av ulike caseoppgaver. Det forventes at studentene arbeider aktivt med disse casene og det rettskildematerialet som finnes på området. Litteraturstudier vil være viktig i den forbindelse.