EPN-V2

YLDH2000 Visual Communication and Entrepreneurship Course description

Course name in Norwegian
Visuell kommunikasjon og entreprenørskap
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Emnet omhandler entreprenørskap, praktisk arbeid i å videreutvikle og dokumentere egen arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Visuell dokumentasjon innen design og håndverk/medieproduksjon. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, og ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Emnet kan tilrettelegges på engelsk, og kan tas i forbindelse med studentutveksling til et annet land.

  • Required preliminary courses

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om entreprenøriell læring
    • har kunnskap om produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt
    • har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
    • har kunnskap om miljøkonsekvenser for fag/yrkesutøvelsen
    • har kunnskap om visuell dokumentasjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt knyttet til entreprenøriell læring
    • kan anvende visuell kommunikasjon i dokumentasjonsprosessen
    • kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i utdanningsprogrammene, som grunnlag for yrkesrelevant opplæring

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utøve, analysere og vurdere entreprenøriell læring
    • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv
    • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
    • kan utføre arbeidet som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
  • Content

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarpresentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier. Deltakelse på seminarene er obligatorisk.

  • Teaching and learning methods

    Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

    Praksis

    • 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
    • Fem dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 1 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
  • Course requirements

    Opptak til studiet

  • Assessment

    Individuell prosjekteksamen.

    • Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring.Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

    Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

    Hjelpemidler til eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

    Pensumliste

    Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.

    Kunnskapsdepartementet (2004). Se mulighetene og gjør noe med dem! Strategi for entreprenørskap i utdanningen 2004 - 2008 . Oslo: Kunnskapsdepartementet, s. 3-24.

    Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.

    Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.

    Peterson, M. & Westerlund, C. (2009). Slik tennes ildsjeler- en introduksjon til entreprenøriell læring . Uddevalla: Me University AB, s. 5-120.

    Postholm, M. B. & Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: metodebok for lærere, studenter og forskere . Oslo: Universitetsforl., s. 5-103.

    Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 109-113.

    Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 250 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 950 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.