Programplaner og emneplaner - Student
VEIPR6500 Clinical Supervision of Students in Health Professional Education Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
-
Introduction
Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet har utviklet en 10 studiepoengs tverrfaglig utdanning i praksisveiledning på masternivå. Studiet skal sikre kompetanse for praksisveiledere som har ansvar for veiledning av helseprofesjonsstudenter i praksisstudier. Innholdet fokuserer på veiledning, tilrettelegging for læring og vurdering. Veileders rolle, ansvar og funksjon i praksisstudier i utdanning er gjennomgående temaer. Utdanningen dreier seg om praktisk veiledning og veiledningsteori. Teori kombineres med oppgaveløsning og øvelser i smågrupper, samt ulike former for samarbeidslæring og veiledning. Refleksjon over egen veiledningspraksis er sentralt gjennom studiet. Utdanningen har fire fysiske dagssamlinger i løpet av emneperioden.
Relevans for arbeidsliv
Utdanningen er spesielt utviklet for å fremme kompetanse i veiledning av helseprofesjonsstudenter, men kompetansen har overførbarhet til veiledning av andre målgrupper, som kollegaveiledning.
Relevans for videre utdanning
Læringsutbyttene er på masternivå, og emnet kan søkes godkjent som del av masterstudier.
-
Learning outcomes
Studenten/praksisveileder kan
- gjøre rede for sentrale begreper, teorier, modeller, metoder, empiri og tradisjoner innen praksisveiledning
- drøfte praksisveileders rolle og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
- drøfte relasjonens og kommunikasjonens betydning i et veiledningsperspektiv
- drøfte faktorer som fremmer og hemmer kommunikasjon og læring i praksisstudier
- gjøre rede for lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter med relevans for studentenes praksisstudier, inkludert kriterier for skikkethetsvurdering
- gjøre rede for sin rolle som praksisveileder og sitt ansvar knyttet til løpende og særskilt skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten/praksisveileder kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning individuelt, i grupper og i tverrprofesjonelle praksisgrupper
- tilrettelegge faglig veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbytter og studentenes læreforutsetninger
- planlegge og gjennomføre vurdering av studentens kompetanse
- anvende læringsfremmende metoder i veiledning og vurdering
- anvende veiledningskunnskaper i utfordrende samtaler med studenter, for eksempel ved ikke bestått
Generell kompetanse
Studenten/praksisveileder kan
- kritisk reflektere over egen veiledningsfunksjon og konteksten for veiledning
- reflektere over egen adferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
- identifisere og drøfte utfordringer og etiske dilemma i veiledning
-
Content
Ny eksamen våren 2020: Individuell skriftlig hjemmeeksamen (6 timer)
Eksamensresultat kan påklages.
[Tidligere:
1) Mappevurdering som teller 40% med følgende mappekrav:
- Tre individuelle skriftlige besvarelser, hvorav én på engelsk. Lengde: Ca. 2-5 sider
- To skriftlige besvarelser i gruppe, hvorav én på norsk og én på engelsk. Lengde: Ca. 4-6 sider. Besvarelsen som skal skrives på norsk er et tverrfaglig prosjekt og gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.
2) Individuell skriftlig eksamen på fem timer som teller 60%
Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler i mappen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.
Eksamensresultat kan påklages.]
-
Teaching and learning methods
Samlingene kombinerer korte oversiktforelesninger i plenum med oppgaveløsning, praktisk trening og diskusjoner i smågrupper. Studentene skal gi, få og observere veiledning, både med og uten faglærer til stede. Studentene bringer med seg temaer, problemstillinger og erfaringer fra veiledning og/eller undervisning fra praksis.
Selvstudier er studentens individuelle arbeid som kommer i tillegg til samlingene. Det består av litteraturlesing, oppgaveløsning og forberedelse til samlinger og gruppearbeid.
Studentene oppfordres til å trene på veiledning på eget arbeidssted eller i andre sammenhenger dersom studenten ikke er veileder.
Gjennom OsloMets læringsplattform får studentene tilgang til pedagogiske verktøy og digitale læringsressurser som stimulerer til studentaktiv læring og samarbeid.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent i dette emnet for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse 80 % på de fysiske samlingsdagene 1, 2 og 4.
- Obligatorisk deltakelse på tredje samlingsdag.
- Hver student skal ha forberedt en egen case i veiledning for simulering med utgangspunkt i en læringssituasjon relevant fra egen praksis.
- På samlingen gis det tid til å danne eksamensgrupper og utarbeide problemstilling til gruppeeksamen.
-
Assessment
Emnet bygger på norsk og engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk og engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen ut over opptakskrav.
-
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
- har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
- kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
- har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
- kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
- kan anvende retoriske virkemidler og ulike argumentasjonsformer i resonnerende og drøftende tekster.
- kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
- kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
- kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
- kan kommunisere effektivt i grupper.
- kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
- kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
- kan planlegge og gjennomføre prosjektarbeid.
-
Examiners
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
-
Target group and admission
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- To muntlige presentasjoner, hvorav én skal gjennomføres på norsk og én på engelsk. Begge presentasjonene er gruppeoppgaver. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
- Én rapport som skal skrives på norsk. Gruppeoppgave. 3-5 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
- Ett refleksjonsnotat som skal skrives på engelsk. Individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
- Én fem-timers skriftlig besvarelse som utføres på skolen. Individuell oppgave.
-
Overlapping courses
Alle hjelpemidler tillatt.