Programplaner og emneplaner - Student
TOSB2000 Language and Didactics of Language Course description
- Course name in Norwegian
- Språk og språkdidaktikk
- Study programme
-
Teacher Education for Bilingual Teachers, Bachelor Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Engelsk 2 er et nett- og samlingsbasert studium. Fagplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har OsloMets digitale læringsplattform en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk i engelskopplæringen. Enkelte av verktøyene er integrert i studiet som deler av arbeidskrav.
Engelsk er arbeidsspråket i begge emner. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke språket muntlig på samlingene. Samlingene har form av workshops der deltakerne får prøve ut forskjellige arbeidsmåter, diskutere hva som kjennetegner en god vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlig og muntlig. I tillegg vil sentrale teoretiske deler av faget bli gjennomgått på samlingene. All undervisning har et gjennomgående didaktisk perspektiv.
Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter og oppgaver i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av tekster til en mappe i OsloMets digitale læringsplattform, lærernes professional journal (se under Arbeidskrav). Noen av tekstene er muntlige; andre er skriftlige oppgaver. Enkelte er individuelle innleveringer, mens andre er par- eller gruppeoppgaver.
Noe av studiearbeidet er samhandling i nettbaserte diskusjonsfora omkring sentrale fagdidaktiske temaer, der lærerne får anledning til å reflektere over egne erfaringer og ta del i en dialog omkring undervisning og læring.
Learning outcomes
En ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York er en integrert del av engelsk 2 og innebærer i realiteten forflyttet undervisning. Studieoppholdet går inn som en av samlingene i emne 2. Et slikt opphold i et engelskspråklig land er uvurderlig når det gjelder å praktisere muntlig engelsk i en autentisk sammenheng. Se ytterligere informasjon nedenfor, under emneplanen for emne 2.
Content
Tema i emne 2
- Tospråklighet på individ- og samfunnsnivå.
- Det norske språksamfunnet og norsk språkpolitikk overfor språklige minoriteter.
- Språkutvikling på to eller flere språk.
- Norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv.
- Språklæring, begrepslæring, fagspråk.
- Arbeid med lese- og skrivestrategier i ulike fag.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i pensumlitteraturen. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-12 000 ord.
- En muntlig presentasjon av faglig tema i gruppe, omfang er ca. 20 minutter.
- En muntlig presentasjon av faglig tema individuelt, omfang er ca. ti minutter.
- Utarbeiding av et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til temaet språk og læring (normalt i gruppe). Undervisningsopplegget presenteres muntlig for medstudenter på høgskolen eller gjennomføres når kontaktlærer er ute på praksisoppfølging. Omfanget er på minimum en skoletimes varighet (kan variere).
Som erstatning for arbeidskrav som knytter seg til veiledet praksis vil det tilbys kompensatoriske oppgaver for studenter som har gyldig fravær.
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene og nærmere spesifisert i en journal description som foreligger ved oppstart av hvert emne.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.
Arbeidskrav vurderes til ¿Godkjent¿ eller ¿Ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿Ikke godkjent¿, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor engelskfaget, har enkelte av arbeidskravene integrerte IKT-krav. Journalen som helhet må være godkjent. Studentene får grundig tilbakemeldinger på tekstene sine fra faglærer eller medstudenter, i forhold til kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og evne til selvstendig tenkning.