Programplaner og emneplaner - Student
TANN3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Dental Technology
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forelesninger, teamarbeid, workshops, verkstedpraksis, øvingsoppgaver, oppgaveskriving og presentasjon.
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Verkstedsertifisering:
- Deltagelse på HMS-relaterte forelesninger og undervisning relatert til maskinbruk og materialbruk.
- Muntlig redegjørelse for HMS på øvingsverkstedene.
2. Minimum 80 prosent tilstedeværelse i Prosjekt Designkontor. Ved ikke godkjent tilstedeværelseskrav må studenten løse en skriftlig tilleggsoppgave.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- diskutere og vise fordypet kunnskap innen sitt valgte faglige tema for bachelor eksamen
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskap om datainnsamling, analyse og diskusjon i eget skriftlig prosjektarbeid
- presentere metode, datamateriale og resultater fra eget prosjektet både muntlig og skriftlig
- fremstille tanntekniske produkter og/eller tannerstatninger på et klinisk tilfredsstillende nivå
- anvende kunnskap om kliniske og laboratorietekniske faktorene av betydning for fremstilling av et optimalt tannteknisk produkt
- vise grunnleggende forståelse for design med særlig tanke på pasienttilvenning og krav til estetikk i et sosialt perspektiv
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende andres forskning i eget prosjekt
- utviser en profesjonell holdning til forsknings- og utviklingsarbeid
Teaching and learning methods
- Designfag.
- Materialer og arbeidsmetoder.
Designfag
Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. I denne perioden arbeider studenten i designprosesser der det blir lagt vekt på metoder for å utvikle kreativitet og ferdigheter innen designarbeid. Studenten vil i løpet av emnet delta i Prosjekt Designkontor i team med studenter i 2BA og 3BA. Studenten får erfaring med å presentere sine arbeider muntlig og ved hjelp av 2- og 3-dimensjonale medier.
Materialer og arbeidsmetoder
I denne perioden arbeider studenten med grunnleggende metoder for å bearbeide ulike materialer. Studenten skal sertifiseres til å kunne arbeide sikkert på verkstedene mht. HMS, herunder verneutstyr og verkstedkultur.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse i seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, individuell praktisk veiledning og prosjektveiledning
- gruppene må presentere sitt prosjekt på ett av seminarene. Studenter som ikke er til stede, må legge frem prosjektet for utdanningens faglærere
- skriftlig likemannsvurdering av en annen gruppes prosjekt. Likemannsvurderingen leveres både til gruppen og til faglærer
Assessment
Årstudiet i arkivvitenskap retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innen arkiv i offentlige og private organisasjoner og institusjoner, og for tilsatte innen feltet.
Grading scale
For å bli tatt opp til årsstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.
Examiners
Kunnskaper
En kandidat med fullført utdanning fra årsstudiet i arkivvitenskap
- har grunnleggende kunnskap om arkivfagets sentrale temaer og problemstillinger, og om de teorier, metoder, hjelpemidler og verktøy som anvendes
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning fra årsstudiet i arkivvitenskap
- kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen arkivfeltet
- har grunnleggende ferdigheter som kvalifiserer for profesjonsutøvelse innen arkivsektorens ulike deler og i virksomheter der arkivfaglige oppgaver inngår
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning fra årsstudiet i arkivvitenskap
- har evne til analytisk tenking og refleksjon
- kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet