EPN-V2

TANN3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Dental Technology
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Forelesninger, teamarbeid, workshops, verkstedpraksis, øvingsoppgaver, oppgaveskriving og presentasjon.

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Verkstedsertifisering:

  • Deltagelse på HMS-relaterte forelesninger og undervisning relatert til maskinbruk og materialbruk.
  • Muntlig redegjørelse for HMS på øvingsverkstedene.

2. Minimum 80 prosent tilstedeværelse i Prosjekt Designkontor. Ved ikke godkjent tilstedeværelseskrav må studenten løse en skriftlig tilleggsoppgave.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • diskutere og vise fordypet kunnskap innen sitt valgte faglige tema for bachelor eksamen

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskap om datainnsamling, analyse og diskusjon i eget skriftlig prosjektarbeid
  • presentere metode, datamateriale og resultater fra eget prosjektet både muntlig og skriftlig
  • fremstille tanntekniske produkter og/eller tannerstatninger på et klinisk tilfredsstillende nivå
  • anvende kunnskap om kliniske og laboratorietekniske faktorene av betydning for fremstilling av et optimalt tannteknisk produkt
  • vise grunnleggende forståelse for design med særlig tanke på pasienttilvenning og krav til estetikk i et sosialt perspektiv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende andres forskning i eget prosjekt
  • utviser en profesjonell holdning til forsknings- og utviklingsarbeid

Teaching and learning methods

  • Designfag.
  • Materialer og arbeidsmetoder.

Designfag

Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. I denne perioden arbeider studenten i designprosesser der det blir lagt vekt på metoder for å utvikle kreativitet og ferdigheter innen designarbeid. Studenten vil i løpet av emnet delta i Prosjekt Designkontor i team med studenter i 2BA og 3BA. Studenten får erfaring med å presentere sine arbeider muntlig og ved hjelp av 2- og 3-dimensjonale medier.

Materialer og arbeidsmetoder

I denne perioden arbeider studenten med grunnleggende metoder for å bearbeide ulike materialer. Studenten skal sertifiseres til å kunne arbeide sikkert på verkstedene mht. HMS, herunder verneutstyr og verkstedkultur.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, individuell praktisk veiledning og prosjektveiledning
  • gruppene må presentere sitt prosjekt på ett av seminarene. Studenter som ikke er til stede, må legge frem prosjektet for utdanningens faglærere
  • skriftlig likemannsvurdering av en annen gruppes prosjekt. Likemannsvurderingen leveres både til gruppen og til faglærer

Assessment

Årstudiet i arkivvitenskap retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innen arkiv i offentlige og private organisasjoner og institusjoner, og for tilsatte innen feltet.

Grading scale

For å bli tatt opp til årsstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.

Examiners

Kunnskaper

En kandidat med fullført utdanning fra årsstudiet i arkivvitenskap

  • har grunnleggende kunnskap om arkivfagets sentrale temaer og problemstillinger, og om de teorier, metoder, hjelpemidler og verktøy som anvendes

Ferdigheter

En kandidat med fullført utdanning fra årsstudiet i arkivvitenskap

  • kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen arkivfeltet
  • har grunnleggende ferdigheter som kvalifiserer for profesjonsutøvelse innen arkivsektorens ulike deler og i virksomheter der arkivfaglige oppgaver inngår

Generell kompetanse

En kandidat med fullført utdanning fra årsstudiet i arkivvitenskap

  • har evne til analytisk tenking og refleksjon
  • kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet