EPN-V2

PSYK3400 Developmental Psychology Course description

Course name in Norwegian
Utviklingspsykologi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
FALL 2018
Schedule
  • Introduction

    • Oppdatert individuell plan for studiet.
    • Individuell logg fra fem dager pedagogisk praksis (observasjon). Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner, etc.
    • Visualisering av arbeidsprosess og gjennomføring av et praktisk arbeid som presenteres for klassen (ca. 15 - 20 minutter pr. student).
    • Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon ( yrkesfaglig bredde ). En logg prer yrke. Omfang:Ca. 800 ord per logg + bilder vedlegg, med mer.

    Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8).

  • Required preliminary courses

    Individuell prosjekteksamen.

    • Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring.Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

    Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

    Hjelpemidler til eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

    Pensumliste

    Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.

    Kunnskapsdepartementet (2004). Se mulighetene og gjør noe med dem! Strategi for entreprenørskap i utdanningen 2004 - 2008 . Oslo: Kunnskapsdepartementet, s. 3-24.

    Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.

    Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.

    Peterson, M. & Westerlund, C. (2009). Slik tennes ildsjeler- en introduksjon til entreprenøriell læring . Uddevalla: Me University AB, s. 5-120.

    Postholm, M. B. & Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: metodebok for lærere, studenter og forskere . Oslo: Universitetsforl., s. 5-103.

    Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 109-113.

    Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 250 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 950 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.

  • Learning outcomes

    • Innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene og yrkesutøvelsen i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
    • Entreprenørskap, entreprenøriell læring, nytenking og innovasjon.
    • Visuell kommunikasjon.
    • Produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt.
    • Kvalitetssikring.

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarpresentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier. Deltakelse på seminarene er obligatorisk.

  • Course requirements

    • Presentere 3 seminaroppgaver
    • Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
    • Evaluere 3 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
    • Undervise medstudent i pensum med «flashkort» («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjons opplæring)

    Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.

  • Assessment

    Mappeeksamen hvor 4 tester og skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer, inngår. Alle 4 testene må være bestått for å kunne gå opp til digital, skriftlig eksamen med tilsyn. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

    Hvis studenten stryker på èn test tas den ene testen om igjen. Ny/utsatt eksamensgjennomføring av de 4 testene kan gjennomføres én gang før ordinær digital, skriftlig eksamen med tilsyn. Før ny/utsatt digital, skriftlig eksamen med tilsyn vil det være anledning til å gjennomføre en eller flere av testene en tredje og siste gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Gradert skala A-F. Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %). Studenten har klagerett på samlet eksamenskarakter for hele mappen.

  • Examiners

    To interne sensorer