Programplaner og emneplaner - Student
PHBA8220 Complexity, science and society Course description
- Course name in Norwegian
- Complexity, science and society
- Study programme
-
PhD Programme in Behavior Analysis
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
-
- Course history
-
Required preliminary courses
General admission requirements for the Ph.D. Degree in Behavior Analysis.
Learning outcomes
Students will be able to:
- describe the scope and ambition of the complexity research field, and point to practical applications
- describe and discuss the essential concepts and research methods in complexity research. (Concepts include emergence, complexity, networks, self-organization, pattern formation, evolution and co-evolution, adaptation, chaos, cooperation, competition, interdependence, scaling, dynamic response, information and function. Methods include statistical methods, agent-based modeling, system dynamics and cultural analysis.)
- place their own research project in a complexity context
Content
Complexity; emergence; self-organization; pattern formation; selection, adaptation and evolution; co-operation and competition; game theory; co-evolving systems; systems dynamics; cultural analysis - ethics, methodical issues - ethics
Teaching and learning methods
The course consists of 1 introductory meeting, and 6 - 12 seminars of 4 x 45 minutes, and time for discussion and a final seminar (4 x 45 minutes). The introductory meeting takes place 2 weeks ahead of the main part of the course. At this meeting, the structure, content and purpose of the course are presented. The students are asked to give short presentations of their Ph.D. projects, and describe how the course is relevant to it. The main purpose of this early session is to help the students to start systematic work with the course readings.
The seminars target central themes from the course readings for discussion and reflection. A high level of student participation is expected. During this time, students will produce several reaction papers (3 - 4 pages double spaced), and a final presentation of one central theme from the course. Themes are assigned by the lecturers. The final seminar consists of a discussion of the presentations, which are distributed in advance as papers not to exceed 10 pages double spaced, and introduced by each candidate in a short (3 minute) session. Course teachers mediate the discussions.
Course requirements
- All papers approved,
- attendance in at least 80 % of the seminars, and
- approved paper presentation in final seminar.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap om lidelsens idé og lidelsens ulike former, nivåer og empiriske uttrykk, med spesielt fokus på eldre og pårørende
- har avansert kunnskap om verdighetens ontologi
- har avansert kunnskap om sårbarhet
- har kunnskap til å analysere og fortolke institusjonelle, profesjonelle og etiske utfordringer i forhold til politiske beslutninger for å kunne løse praktiske og teoretiske problemstillinger
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende kunnskap om verdighetens ontologi i en klinisk kontekst
- kan anvende kunnskap om sårbarhet spesielt relatert til eldre og andre sårbare grupper
- kan anvende relevante metoder til å kartlegge, analysere og fortolke eldre og andre sårbare gruppers helseproblemer/lidelse og omsorgsbehov med fokus på et verdig liv
- kan gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt med fokus på lidelse og verdighet hos sårbare pasientgrupper og deres pårørende
Generell kompetanse:
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid om lidelsens, verdighetens og sårbarhetens uttrykksformer hos eldre og sårbare grupper i ulike kontekster
- kan identifisere faglige problemstillinger innen temaet og kommunisere om disse problemstillingene både med spesialister og til allmennheten
Permitted exam materials and equipment
Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser, selvstudier.
Grading scale
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Oppgave: Lidelse, verdighet og sårbarhet: Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter Omfang 1500 ord (+/- 10 prosent). Muntlig fremlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Muntlige kommentarer fra medstudenter. Muntlig tilbakemelding fra lærer.
- Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider
Examiners
Vurderingsform:
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 prosent).
Vurderingsuttrykk:
A-F
Sensorordning:
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Pensumliste
Settes inn av læringssenteret