EPN-V2

OAS5900 Master's Thesis in Public Administration Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Programme description
Course history

Introduction

Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:

  • 12 dager undervisning fordelt på fem samlinger à to til tre dager med tillegg av nettbaserte aktivitet
  • To skolebesøk, ett i hvert semester
  • 10 individuelle veiledningstimer knyttet til utprøving, trening og refleksjon på egen arbeidsplass

Emnet har følgende fem temaer som tilbudet bygges opp om:

Tema 1: Identifisere utviklings- og endringsbehov

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om ulike forståelser for hvordan skoleutvikling og endringer skjer gjennom studier av:

  • Ulike faser i skoleutvikling
  • Identifisering av skolens utviklings- og endringsbehov
  • Historisk og empirisk analyse
  • Kvalitetssikring og forankring av endringsbehovene i skolens praksis
  • Kartleggingsverktøy som grunnlag for analyse og utvikling av tiltak
  • Pedagogisk analyse

Tema 2: Planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om hvilke elementer som må inn i en helhetlig utviklingsplan gjennom studier av:

  • Hvilke pedagogiske og organisatoriske tiltak som bør inngå i en plan
  • Hvordan skape tilslutning blant lærerne om tiltak, framdrift og ansvarliggjøring
  • Hvordan tilpasse ambisjonsnivået til skolens øvrige drift og andre satsingsområder
  • Hvordan følge opp utviklingsprosjekter i implementeringsfasen
  • Hvordan finne en fornuftig balansegang mellom kontroll og tillit,
  • Hvordan håndtere den motstand som kan oppstå underveis i utviklingsprosessen

Tema 3: Evaluere utviklings- og endringsarbeid

Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kunnskap i evaluering og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i ledelse av evalueringsarbeidet gjennom studier av:

  • Hvordan følge opp forpliktende aksjoner i utprøving av ny praksis
  • Anvendelse av evalueringsverktøy som observasjon i klasserom, intervju med lærere og eller elever og reflekterende loggnotater fra lærere og kartleggingsundersøkelser
  • Utvikling av analyse- og refleksjonskompetanse

Tema 4: Utvikle kollektive prosesser, herunder profesjonelle læringsfellesskap og skolebasert kompetanseutvikling

I dette emnet legges det vekt på teamkompetanse og praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kolleger, og metoder for observasjon av praksis. Temaet tar gjennom praktiske tilnærminger opp fem faser i tillitsbasert ledelse fra rektors side:

  • Øke kjennskapet til medarbeidere
  • Bygge gjensidige relasjoner til interessentene
  • Etablere sterkere verdier
  • Autentisk ledelsespraksis
  • Mestringsorientert ledelse

Tema 5: Analysere og utvikle skolens kultur

Formålet med dette temaet er å gi studentens kunnskap om hvordan skolekulturer påvirker skolens handlingsrom gjennom studier av:

  • Sammenhenger mellom skolekultur og rammene for rektors styring og ledelse
  • Skolens handlingsrom
  • Analyse av skolekulturen og eller organisasjonskulturen
  • Analyse av lærerkulturen
  • Hvordan kulturanalyser kan fortolkes, i den hensikt å få grunnlag for en videreutvikling av kulturen.

Tema 6: Utvikle og lede nettverk

Formålet med dette temaet er å gi studentens kunnskap om det å utvikle og lede nettverk gjennom studier av:

  • Lærende nettverk som utviklingsstrategi
  • Hvordan bygge og drive ledernettverk i kommune/fylkeskommune
  • Hvordan bygge og drive ledernettverk på skolenivå
  • Hvordan ledelse av nettverk må forankres til teori om skoleutvikling

Required preliminary courses

For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha fullført minimum 45 studiepoeng inklusive forskningsmetode og vitenskapsteori.

Learning outcomes

Kunnskap:

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan et avgrenset felt innen offentlig administrasjon og styring påvirkes av oppgavens art og av politisk og samfunnsmessig kontekst
  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innen administrasjon og styring, primært innenfor offentlig virksomhet
  • inngående kunnskap om teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
  • inngående kunnskap om akademiske krav til et forskningsprosjekt

Ferdigheter:

Studenten kan

  • formulere en problemstilling og anvende relevante teorier for å analyser og drøfte denne problemstillingen
  • bruke relevante forskningsmetoder for innsamling og analyse av data på en selvstendig måte

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samsvar med metodiske krav og gjeldende forskningsetiske normer
  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer
  • formidle egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk

Teaching and learning methods

Undervisningen skjer som en kombinasjon av felles veiledningsseminar og individuell veiledning.

Studentene oppfordres til å velge tema og problemstilling tidlig i studieløpet, og benytte valgmuligheter i forbindelse med emner og skriftlige arbeider underveis som forberedelse til masteroppgaven. Tema, problemstilling og metodisk opplegg for undersøkelsen skal legges fram på et presentasjonsseminar tidlig i andre semester i andre studieår.

Veiledning

Hver student får oppnevnt en veileder med tilknytning til fagmiljøet ved masterstudiet. Studentene har rett til inntil åtte timer veiledning.

Course requirements

En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven, og danne grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres en gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.

Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer ett felles veiledningsseminar.

Assessment

Masteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på to studenter, og skal ha et omfang på 16 000 ord +/-10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg.

Dersom masteroppgaven vurderes som bestått, gjennomføres en muntlig presentasjon av hovedpunkter i oppgaven etterfulgt av en individuell muntlig eksamen. Masteroppgaven blir vurdert sammen med presentasjonen og muntlig eksaminasjon. Den muntlige presentasjonen er på 15 minutter for individuelle oppgaver og 20 minutter for gruppeoppgaver. Det blir gitt karakter for masteroppgaven med mulighet for justering av karakteren opp eller ned en karakter, på bakgrunn av den muntlige presentasjonen og muntlig eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

A til F.

Examiners

Veileder er intern sensor. I tillegg benyttes ekstern sensor på alle oppgaver inkludert presentasjon og eksaminasjon.