Programplaner og emneplaner - Student
NORB6000 Norwegian Language for Foreign Students, Beginners Level Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk for internasjonale studenter, nivå for nybegynnere
- Study programme
-
Norwegian Language for Foreign Students, Beginners Level
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Approved by the Study Board 30 June 2014. Minor revision approved by Head of the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies, 16.11.2017.
Course plan valid from spring semester 2018.
Introduction
The Beginner's course of Norwegian is an introduction to some main aspects of Norwegian language. The objective of the course is to enable the candidates to understand and produce Norwegian in some common social contexts.
Recommended preliminary courses
NATB6220 emne 2: Semesteroppgave. Vurderingsuttrykk: A-F.
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen arrangeres som en individuell fagdidaktisk semesteroppgave på 2000 ord +/- 10%. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier for oppgaven gis i undervisningen og på digital læringsplattform.
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
The objective of the course is to enable the candidates to understand and produce Norwegian in some common social contexts. By the end of the course the candidates should be able to:
Knowledge
- apply a basic vocabulary of isolated words and phrases related to particular concrete, familiar situations, in oral and written language production
- apply basic grammatical structures and sentence patterns in Norwegian in oral and written language production
- understand and use familiar everyday Norwegian expressions and very basic Norwegian phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type
Skills
- read and understand short, simple texts in Norwegian by recognizing familiar words and basic phrases
- write simple Norwegian phrases and sentences about themselves and imaginary people, where they live and what they do
- pronounce a repertoire of learnt words and phrases in a way that can be understood with some effort by native speakers
General competence
- interact in a simple way using Norwegian, and follow simple directions in Norwegian provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help
- introduce themselves and others
- ask and answer questions in Norwegian about personal details such as where they live, people they know and activities they like
- ask and answer simple questions, initiate basic conversation and express immediate needs
- respond in Norwegian to simple statements on everyday topics
Content
Oppgaven vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.
Teaching and learning methods
The course activities include:
· Reading comprehension practice
· Listening comprehension practice
· Conversation practice
· Grammar exercises
· Written assignments
Course requirements
Det andre emnet i naturfag 2 inneholder fire hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 2b
- Utdanning for bærekraftig utvikling
- Fysikk 2
- Teknologi i skolen 2
Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
- har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og unges handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
- har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
- har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet og kan knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder og deres virkemåte, og kan knytte disse til samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
- har grunnleggende kunnskap om termofysikk og kan knytte denne til partikkelmodellen og fysiske endringer i dagliglivet og naturen
- har grunnleggende kunnskap om materiens oppbygning på atomnivå, samt radioaktiv stråling
- har kunnskap om vær- og klimasystemer både lokalt og globalt og kan knytte dette til klimaendringene
- har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag
- har kunnskap om elektronikk og elektromagnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
- har kunnskap om bruk av ulike modeller som viser størrelsesordener i naturen, herunder fenomener utenfor solsystemet og vår forståelse av hvordan universet har oppstått og utviklet seg
- har kunnskap om kreative undervisningsprosesser hvor naturvitenskapelige begreper kan anvendes til å beskrive og forklare form og funksjon hos noen teknologiske produkter
- har grunnleggende kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes til å fremme læring i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
- kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
- har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
- kan tilrettelegge praktisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
- kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
- kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger
- kan bruke naturfaglig kunnskap til å drøfte problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling og legge til rette for utdanning for bærekraftig utvikling der naturfag er regifaget og elevenes handlingskompetanse styrkes
- kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekter for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Permitted exam materials and equipment
x
Grading scale
Pass/Fail.
Examiners
Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i programplanen.
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på OsloMets læringsplattform.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
I hovedemnet Naturfagdidaktikk 2b:
- Delta på en konferanse i naturfag eller besøke en arena for uformell naturfagundervisning, som naturfaglige aktiviteter/undervisningsopplegg på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer. Deltagelsen eller besøket skal dokumenteres ved at studenten skriver en logg på 200-400 ord.
- Utarbeide, gjennomføre og evaluere en vurderingssituasjon i valgfritt naturfagemne på egen skole. Arbeidet presenteres i en "delingskonferanse" for medstudenter og faglærer. Omfang konferanse: 1 time
I hovedemnet Utdanning for bærekraftig utvikling:
- Utvikle en argumenterende tekst. Omfang 800-1000 ord.
- Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).
I hovedemnet Fysikk 2:
- Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).
I hovedemnet Teknologi i skolen 2:
- Bruke programmering til å arbeide med et tema i naturfag. Arbeidet gjennomføres individuelt eller i gruppe og presenteres for medstudenter. Presentasjonens omfang: 5-10 minutter
Admission requirements
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.