EPN-V2

NATB6220 Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2
Study programme
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Code: NORB6000. Name: Norwegian Language for Foreign Students, Beginner Level. 5 ECTS

Exam Form: Written and oral exam. Semester: By the end of the semester. Grading Scale: Pass/Fail.

The final assessment consists of a one-hour written exam and a fifteen-minute oral exam. Both the written and oral exams are organized on campus, under supervision. The final exams are assessed by internal examiners. The written and oral parts each count 50% of the final grade. The assessment criteria correspond to the Common European Framework of Reference for Languages descriptions of A1-level language competencies. The grading scale used in the final assessment is the ECTS-grading scale, Pass/Fail. No helping resources are allowed for the final exams.

Re-examination

In case of failing the exam or in case of valid absence at the time of the exam, the student is entitled to make a renewed attempt the next semester. The re-examination will be arranged in the same manner as the regular exam. The students are themselves responsible for registering for the re-examination within given deadlines.

ECTS credits The final certificate for the course gives 5 ECTS credits

Learning outcomes

All.

Content

Emne 2 er delt inn i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 2b
  • Utdanning for bærekraftig utvikling
  • Fysikk 2
  • Teknologi i skolen 2

Naturfagdidaktikk 2b

Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

  • Varierte arbeidsformer
    • bruk av ulike læringsarenaer
    • elever som forskere i naturfag
    • progresjon og dybde, kritisk tenkning
  • Vurdering
    • diagnostisk vurdering og underveisvurdering
    • sluttvurdering

Utdanning for bærekraftig utvikling

Emnet omfatter kunnskap om lokale og globale miljøutfordringer og miljøundervisning i skolen. Det er organisert tverrfaglig med særlig vekt på innfallsvinkler fra biologi og fysikk.

  • jordas klima
  • den normale drivhuseffekten, endring i drivhuseffekten og klimaendringer, årsaker, konsekvenser og tiltak
  • energikilder
  • «bærekraftig utvikling» og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
  • vær og værfenomener

Fysikk 2

Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning på grunnskolens 5.-10. trinn

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
  • Undervisning og læring av begreper knyttet til
    • elektrisitet, magnetisme og elektronikk
    • energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
    • atom- og kjernefysikk
    • universet og universets utvikling
    • kraft og bevegelse
  • Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse ulike energiformer
  • Praktisk arbeid i fysikk

Teknologi i skolen 2

Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

  • Teknologi og teknologididaktikk.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen elektrisitet, elektronikk, programmering og elektroniske kommunikasjonssystemer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

Teaching and learning methods

Pass/Fail.

Course requirements

None.

Assessment

International exchange students, who are admitted to the study programmes at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HiOA) for the current term, will be given priority over other applicants. Other categories of international students who currently follow study programmes at HiOA, may be admitted to the course provided that there will be available places. Trainees through the 'Akademisk dugnad' at HiOA must be approved by the Section for Internationalisation and must meet the general admission requirements for Higher Education Entrance Qualification (GSK).

Applicants with equivalent or higher language competence will not be able to apply for the course. Other categories of applicants, who are not international students at HiOA, will not be able to apply. Students with ordinary admission to HiOA are not entitled to attend the course.

Ranking

· Erasmus+ students and trainees.

· Exchange students from other exchange programmes.

· Trainees through the 'Akademisk dugnad' at HiOA and have been recommended by the Section for Internationalisation.

· Master's degree programme students.

Applicants in each category will be ranked according to drawing of lots principle.

Target Group

The target group of the course is international exchange students who are admitted to the study programmes at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences for the current term.

Grading scale

The course comprises 40 hours of language instruction (4 hours * 10 weeks) organized as whole class instruction.

Examiners

Oppgaven vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.

Admission requirements

Se programplanen.