Programplaner og emneplaner - Student
MSLO6000 Management in the Norwegian Cooperation Model Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse i den norske samarbeidsmodellen
- Study programme
-
Management in the Norwegian Cooperation Model
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir innsikt i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte. Kunnskapen om den historiske utviklingen av den norske samarbeidsmodellen skal gi grunnlaget for å forstå særtrekk ved norske virksomheter. De analytiske redskapene er teori om makt, organisasjon og ledelse. Emnet legger særlig vekt på sammenhengen mellom institusjonene i arbeidslivet og praktiseringen av de institusjonelle rammene i norske virksomheter.
Studentene lærer å analysere omstilling og utvikling i virksomheter med organisasjons- og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift, omstilling og utvikling av virksomheten. Studentene får veiledning i akademisk og vitenskapelig holdbare analyser.
Emnet har et faglig nivå tilsvarende masternivå, og kan innpasses i Master i styring og ledelse som tilbys ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter
- kunnskap om anvendelige organisasjons- og ledelsesteoretiske forståelsesmodeller
- inngående kunnskap om makt og opposisjon i arbeidslivet
- avansert kunnskap om bruk av grunnleggende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter, med særlig vekt på offentlig sektor
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter
- anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere og forklare lederroller og styringsinstrumenter i reformer og omstillinger
- anvende forskningsdesign i planlegging og iverksetting av endringsprosesser i virksomheter, særlig i offentlig sektor
- analysere ledelsesprosesser- og strukturer med sikte på utvikling og forbedring
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle, etablere og anvende relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser
- utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser
- anvende arbeidsrettslige prinsipper og etiske retningslinjer både i samarbeid og i konfliktløsning
- anvende forskningsdesign og forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser
Teaching and learning methods
Undervisningen er organisert i fire samlinger, totalt 10 dager. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare årsaker til, symptomer ved og behandling av sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (1B)
- har kjennskap til endokrine sykdommer med hovedvekt på diabetes mellitus (1B)
- kan forklare årsaker til og symptomer ved aldersbetingede sykdommer (1B)
- har kjennskap til legemiddelformer, legemiddelhåndtering og generell farmakologi (1C)
- kan beskrive sentrale legemidler i tilknytning til smerter, engstelse, akuttsituasjoner, infeksjons-hjerte/kar- og respirasjonssykdommer (1C)
- kan beskrive sentrale trekk ved omsorgsetikken (2B)
- har innsikt i modeller for etisk refleksjon (2B)
- har innsikt i psykologiske teorier som beskriver og forklarer hvordan mennesker formes og samhandler (2E)
- har innsikt i psykiske reaksjoner på sykdom generelt og livstruende tilstander spesielt (2E)
- har innsikt i kjennetegn ved pasient- og helsearbeiderrollen (2E)
- kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med aldersrelaterte sykdommer, med vekt på demens (3A)
- kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (3A)
- kjenner til prosedyrer for stell av sår, dren, kateter, stomier og sonder, samt for tømming av tarm (3A).
Ferdigheter
Studenten kan
- forklare og utføre hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykksmåling (3A)
- beskrive og utføre subcutane og intramuskulære injeksjoner og O2-tilførsel (3A)
- forklare prinsipper for hvordan man ivaretar pasientens personlige hygiene (3A).
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over etiske sider ved egen og andres profesjonelle praksis (2B).
Assessment
Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier. Det er 3 ferdighetstreninger som består av øvelser i hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykks-måling/O2-tilførsel, subkutane og intramuskulære injeksjoner, samt øvelser i å ivareta pasientens personlige hygiene. Tema på seminarer er blant annet praksisrefleksjon.
Permitted exam materials and equipment
Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger.
Grading scale
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen inntil 20 min.Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Alle studenter vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Pensumliste
Pensum er hovedsakelig gitt her. Det som kjennetegner pensum gitt i undervisningsplanen er at det er litteratur som vil kunne bli byttet ut fra år til år. Det som er merket* vil bli samlet i et kompendium.
*Almås, H., et al., Klinisk sykepleie (Bind I+II) . 4. utg. 2010, Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap.7(208- 217, 219-229), kap. 8 (263-269)(271-278), kap.14 (434-437)(442-445), kap.20(62-73)] [ 46 sider].
Eide, H. and T. Eide, Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk . 2 utg. 2007, Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 4, 6, og 15] [80 sider].
Ekeland, T.-J., Psykologi for sosial- og helsefag . 2 utg. Psykologi for sosial- og helsefagene. 2010, Oslo: Cappelen akademisk. [Kap. 5, 6 og 9] [95 sider].
*Engedal, K., et al., Demens: fakta og utfordringer: en lærebok . 5. utg. 2009, Tønsberg: Aldring og helse. [Kap 2] [18 sider].
*Feldman, W., Hospitalspsykologi, Sundhedspsykologi . 3. udg. 1991, København: Munksgaard. [Kap 5, s. 71-97] [26 sider].
*Ruyter, K.W., R. Førde, and J.H. Solbakk, Medisinsk og helsefaglig etikk . 3. utg. 2014, Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 3] [6 sider].
Stordalen, J., Praktiske sykepleieferdigheter . 2. utg. 2010, Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 3-5, 7-9, 12, 15-20] [145 sider].
Wifstad, Å., Helsefagenes etikk: en innføring . 2013, Oslo: Universitetsforlaget. [Kap.4-6] [36 sider].
Wyller, V.B., Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (Del 1 og 2) . 3. utg. 2014, Oslo: Cappelen Damm akademisk [Kap. Farmakologi] [ca. 100 sider].
Anbefalt litteratur
Engedal, K. and T.B. Wyller, Aldring og hjernesykdommer . 2003, Oslo: Akribe. [Kap. 9].
Høybråten Sigstad, H. M.. Brukermedvirkning - Alibi eller realitet? [Kronikk.]. Tidsskrift for den norske legeforening, 2004; 124:63-64. Tilgjengelig fra: http://tidsskriftet.no/article/953601
Foreningen for utgivelse av Norsk legemiddelhåndbok, Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell . 2010, Foreningen for utgivelse av Norsk legemiddelhåndbok: Oslo. Tilgjengelig fra:http://www.legemiddelhandboka.no
Norsk resuscitasjonsråd. Retningslinjer 2010 . 2010. [22.5.2015]; Tilgjengelig fra: http://nrr.org/wp-content/uploads/2010/12/4.-Fremmedlegeme-retningslinjer-2010.pdf
NOU 2005:3. Fra stykkevis til helt. (Del 5.1 Den nye pasientrollen). Helse- og omsorgsdepartementet . 2005; Tilgjengelig fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/80b5d874b6b9488e837b369e88e21851/no/pdfs/nou200520050003000dddpdfs.pdf
CappelenDammUndervisning. Undervisning . 2016; Tilgjengelig fra:https://www.cappelendammundervisning.no/.
SHB. Prosedyrer . 2016; Tilgjengelig fra: http://www.shb.no/
Vancouver-stil er brukt på denne listen.
(Pensumliste ajour: 14.11.2016, biblioteket P48/kr)
Examiners
Kunnskap innen kliniske og medisinske fag er grunnleggende for radiograffaglig praksis. Sentralt er kunnskap om sykdommer som er aktuelle indikasjoner for undersøkelsene, men det er også viktig å ha kunnskap om sykdommer og funksjonsnedsettelser som i den enkelte situasjon har betydning for hvordan, eller om, undersøkelsen kan utføres. Videre kreves det kunnskap fra en rekke fagområder for å kunne ivareta pasienten på en forsvarlig og god måte.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1B - Sykdomslære og mikrobiologi 2,5
- 1C - Farmakologi og kontrastmiddellære 2
- 2B/2F - Etikk/Yrkesetikk 1,5
- 2E - Psykologiske og pedagogiske emner 2
- 3A - Pasientomsorg og sykepleie 2
Admission requirements
Målgruppe
Målgruppen er lokallagsledere, medlemmer av særorgan, forbundsstyret og utvalgte personer fra forbundskontoret i Politiets Fellesforbund.
Opptakskrav
Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende. Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Søkere som ikke fyller opptakskravet kan delta, men ikke avlegge eksamen.
Course contact person
Eivind Falkum
Overlapping courses
Det er faglig overlapp med emnet SAMO6000 Ledelse i den norske samarbeidsmodellen, 15 studiepoeng.