Programplaner og emneplaner - Student
MAART5200 Professional Identity and Development Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonell identitet og utvikling
- Study programme
- 
                                                    Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-timeMaster of Aesthetic Practices in Society - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
- 
                                                    
Introduction
Ongoing focus on professional development and self-reflection skills is a crucial part of art therapist’s professional identity. It ensures the ethical and high quality of practice since therapeutic relationship is one of the main effecting factors in art therapeutic working alliance. This course focuses on developing student’s self-reflective skills with art-based methods. Different forms of contemporary art media, such as digital tools, are used in addition to traditional art materials and methods.
The course aims to aid professional reflection and discussion of the whole three-year long study process. The goal is to integrate the gained knowledge, theoretical perspectives, practice experiences and art therapy skills into the personal professional identity that can have impact on the future practices. The students will develop their unique professional agencies that enables them to effect on the current educational, social- or healthcare practices and interact innovatively with interdisciplinary professionals.
Recommended preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjenkjenne og beskrive ulike utfordringer knyttet til pasienters psykiske helse
- kan gjøre rede for virkningen av legemidler knyttet til behandling av psykiske sykdommer
- har kjennskap til legemidler og rusmidler som kan føre til misbruk
- kan gjenkjenne pasienter med avhengighetsproblematikk
- kan gjøre rede for konflikthåndtering og relevante deeskaleringsteknikker i møte med pasienter og pårørende
- kan gjøre rede for tegn til omsorgssvikt, vold, overgrep og rus hos voksne i møte med pasienter og pårørende
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner hos pasienter, pårørende og helsepersonell, samt kunne gjøre rede for hvordan man kan håndtere dette
- kan beskrive kommunikasjonsutfordringer i møte med pasienter med alvorlig psykisk lidelse
- kan beskrive konflikthåndtering i situasjoner med trusler og vold
- kan beskrive konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
- kan beskrive nødverge, nødrett og grenseflate mellom en paramedisiner og politiet
- kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
- kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
- kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
- kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten, inkludert folkehelseloven
- kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltakelse, inkludering, stigmatisering og opplevelse av helse
- kan begrunne behovet for kunnskapsbasert praksis og felles beslutningstaking
- kjenner til epidemiologiske og statistiske mål og uttrykk som beskriver effekt og sammenhenger
- kan forklare hvordan fordommer kan skape utfordringer i kommunikasjon og forståelse i møte med pasienter med psykiske lidelser og rusproblemer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om lover, forskrifter og regelverk knyttet til helsepersonell og pasienter med spesielt fokus på pasienter med psykiske lidelser, rusproblematikk, taushetsplikt og meldeplikt
- kan anvende kunnskap om psykiske lidelser og selvmord i møte med pasienter
- kan anvende kunnskap om rusmisbruk i møte med pasienter
- kan identifisere og ivareta pasienter med psykiske helseutfordringer
- kan identifisere og ivareta pasienter med rus- og avhengighetsproblematikk
- kan vurdere pasienters evne til samtykke i klinisk sammensatte situasjoner
- kan, ved hjelp av simulerte situasjoner, gi dødsbudskap og annet alvorlig budskap til enkeltpersoner eller grupper på en respektfull og omsorgsfull måte
- kan identifisere og ivareta barn som pårørende
- evner å kommunisere på en trygg, effektiv og relasjonsfremmende måte i møte med pasienter, pårørende og andre, herunder også barn som pårørende, personer med flerkulturell bakgrunn, og med minoritetsspråklige personer
- kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
- kan finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene
- kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
- kan identifisere forskjellige typer profesjonelle og kliniske spørsmål, slik som spørsmål om behandling, diagnose, prognose, erfaringer og etiologi
- kan, for hver type klinisk spørsmål, identifisere den foretrukne rekkefølgen av studiedesign
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjenkjenne og reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i møte med pasienter i krise
- kan reflektere over egne fordommer og holdninger i møte med pasienter med psykiske helseutfordringer og rusproblematikk, og vise en respektfull og empatisk tilnærming i kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
- kan gjenkjenne konfliktfylte situasjoner og forebygge at disse eskalerer
- kan anvende ulike modeller for beslutningstaking, kommunikasjon og samhandling
Required preliminary courses
Admission to the master programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student:
- can critically evaluate aspects of professional identity and development based on experiential learning, professional reflection and interdisciplinary discussion
- can integrate theoretical, practical and experiential professional knowledge and create a coherent picture of a complex whole
Skills
The student:
- can apply methods of art therapy to enhance professional development and self-reflection skills to understand and ethically evaluate problematic practice situations
- can critically reflect different perspectives in interdisciplinary practices and find creative solutions on professional challenges
- can analyse and communicate art-based knowledge professionally in multidisciplinary context
Competence
The student:
- can integrate knowledge, theoretical perspectives, practice experiences and art therapy skills into the personal professional identity
- can contribute on innovative interdisciplinary professional co-operation and quality development of future services
- has developed advanced skills to communicate professionally and lead self-reflective professional development
Teaching and learning methods
The course is combining campus seminars and distant learning. Teaching and learning methods include lectures, workshops and skills training in the form of practical art therapeutic assignments. The course will use varied art-based and student-active learning methods. It includes both personal experiential workshops and professional experiential workshops.
Between the seminars, the students will work with a project assignment that will later be presented and discussed in the group. The results of this project will be presented in the exam.
Course requirements
The following coursework must have been approved in order for the student to take the exam:
- participation in seminars, compulsory attendance of 80 %
- art therapy project presentation to fellow students and teachers
Course requirements can be conducted in English or in Scandinavian language.
Assessment
Individual oral exam, at campus or distantly, which consists of:
- individual oral presentation 10 min and 15 minutes of discussion
The exam answer can be given in English or a Scandinavian language.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted.
Grading scale
Graded scale A-F.
Examiners
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for deleksamen 2 legemiddelregning i emnet PMED1300.