Programplaner og emneplaner - Student
KL6000 Gender and Management Course description
- Course name in Norwegian
- Kjønn og ledelse
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
-
Introduction
Ingen hjelpemidler
-
Required preliminary courses
Gradert skala A-F
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- kjennskap til perspektiver på kjønnsforskjeller i ledelse
- kunnskap om sammenhengen mellom kjønn, organisasjonsstruktur og lederrekruttering
- grunnleggende forståelse av organisatoriske tiltak som fremmer kjønnsbalanse i ledelse
Ferdigheter
Studenten evner
- å undersøke en organisasjons behov for kjønnsbalanse i ledelse
- å argumentere relevant og aktuelt for å oppnå kjønnsbalanse i ledelse
- å utvikle, gjennomføre og evaluere kjønnsbalanserende tiltak
- å gi råd til kvinnelige og mannlige medarbeidere som vil bidra med kjønnsbalanse i ledelse
Generell kompetanse
Studenten:
- kan forskjell på kvantitativ kjønnsbalanse og kvalitativt kjønnsmangfold
- kan ta høyde for etiske aspekter i en kjønnsbalanserende prosess
- forstår hvordan en virksomhet kan kjønnsbalansere sin ledelse
-
Content
Studiet består av fire faglige komponenter som bygger på hverandre med følgende progresjon
1 Perspektiv på kjønnsforskjeller
Studiet inneholder drøfting av metoder for å studere kjønnsforskjeller i organisasjon og ledelse. Det innebærer å identifisere biologiske, kulturelle og strukturelle forskjeller og forskjeller i kjønnsrolleidentiteter ved hjelp av kvantitative og kvalitative metoder. Studiet drøfter ulike fagdisipliners tradisjoner å forstå kjønn på som psykologi, sosialpsykologi, sosiologi og antropologi sammenlignet med ledelsesfagets forståelse av kjønn.
2. Strukturelle, kulturelle og individuelle årsaker
Studiet inneholder drøfting av strukturelle og kulturelle årsaksforklaringer til kjønnsubalanse i ledelse. Teorien om glasstaket, som omhandler usynlige mekanismer som hindrer kvinner i å nå opp i ledelse, diskuteres. Det drøftes hvilke strukturer som kan fremme kjønnsbalanse. Individuelle holdninger og atferd knyttet til karriereutvikling samt karrierekriterier og karrieremanøvrering drøftes.
3. Argumenter for at kjønnsbalanse skal oppnås
Studiet inneholder ulike måter verdien av kjønnsbalanse i ledelse kan vurderes ut ifra. Begrepsavklaringer og oversikt over historiske og nåværende begrunnelser for å oppnå likestilling, kjønnsmangfold og kjønnsbalanse presenteres og diskuteres.
4. Tiltak i bedrifter som sikrer kjønnsbalanse
Studiet inneholder drøfting av ledere og medarbeideres atferd, holdninger til, prinsipper for standardiserte og lokalt tilpassede organisatoriske tiltak som kan resultere i kjønnsbalanse.
-
Teaching and learning methods
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
- Muntlig eksamen (YF/PF)
- Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
- Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
- Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
- Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
- Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
- Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
- Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
- Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
- Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
- Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
- Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
- Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
- Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
- Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
- Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
-
Course requirements
Studentene leverer inn en skriftlig prosjektoppgave der formålet er at studenten viser hvordan teoretisk kunnskap om «kjønn og ledelse» kan anvendes i praksis i organisasjoner.
Prosjektoppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Omfanget er 7 - 10 sider for individuelle innleveringer og 12 - 15 sider for gruppeinnleveringer. Fakultet for samfunnsfags mal for oppgaveskriving skal følges.
Dersom prosjektoppgaven ikke godkjennes, har studenten/ gruppen mulighet til å levere oppgaven på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.
For å kunne framstille seg til eksamen, må prosjektoppgaven være godkjent.
-
Assessment
Eksamen i emnet er en 5-timers individuell skoleeksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt
-
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler §3-9 (6).
-
Examiners
Kommisjonen består av en intern og en ekstern sensor.
-
Target group and admission
Målgruppe
Eksterne studenter innen ledelse og organisasjonsfag, selvstendig næringsdrivende konsulenter, ansatte i store og mellomstore konsulentselskaper med interesse for kjønnsbalanse samt HR/strategi-personell, linjeledere i alle type bransjer i privat sektor og NHO-medlemmer.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ved vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus.