EPN-V2

KL6000 Gender and Management Course description

Course name in Norwegian
Kjønn og ledelse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Ingen hjelpemidler

  • Required preliminary courses

    Gradert skala A-F

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kjennskap til perspektiver på kjønnsforskjeller i ledelse
    • kunnskap om sammenhengen mellom kjønn, organisasjonsstruktur og lederrekruttering
    • grunnleggende forståelse av organisatoriske tiltak som fremmer kjønnsbalanse i ledelse

    Ferdigheter

    Studenten evner

    • å undersøke en organisasjons behov for kjønnsbalanse i ledelse
    • å argumentere relevant og aktuelt for å oppnå kjønnsbalanse i ledelse
    • å utvikle, gjennomføre og evaluere kjønnsbalanserende tiltak
    • å gi råd til kvinnelige og mannlige medarbeidere som vil bidra med kjønnsbalanse i ledelse

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan forskjell på kvantitativ kjønnsbalanse og kvalitativt kjønnsmangfold
    • kan ta høyde for etiske aspekter i en kjønnsbalanserende prosess
    • forstår hvordan en virksomhet kan kjønnsbalansere sin ledelse
  • Content

    Studiet består av fire faglige komponenter som bygger på hverandre med følgende progresjon

    1 Perspektiv på kjønnsforskjeller

    Studiet inneholder drøfting av metoder for å studere kjønnsforskjeller i organisasjon og ledelse. Det innebærer å identifisere biologiske, kulturelle og strukturelle forskjeller og forskjeller i kjønnsrolleidentiteter ved hjelp av kvantitative og kvalitative metoder. Studiet drøfter ulike fagdisipliners tradisjoner å forstå kjønn på som psykologi, sosialpsykologi, sosiologi og antropologi sammenlignet med ledelsesfagets forståelse av kjønn.

    2. Strukturelle, kulturelle og individuelle årsaker

    Studiet inneholder drøfting av strukturelle og kulturelle årsaksforklaringer til kjønnsubalanse i ledelse. Teorien om glasstaket, som omhandler usynlige mekanismer som hindrer kvinner i å nå opp i ledelse, diskuteres. Det drøftes hvilke strukturer som kan fremme kjønnsbalanse. Individuelle holdninger og atferd knyttet til karriereutvikling samt karrierekriterier og karrieremanøvrering drøftes.

    3. Argumenter for at kjønnsbalanse skal oppnås

    Studiet inneholder ulike måter verdien av kjønnsbalanse i ledelse kan vurderes ut ifra. Begrepsavklaringer og oversikt over historiske og nåværende begrunnelser for å oppnå likestilling, kjønnsmangfold og kjønnsbalanse presenteres og diskuteres.

    4. Tiltak i bedrifter som sikrer kjønnsbalanse

    Studiet inneholder drøfting av ledere og medarbeideres atferd, holdninger til, prinsipper for standardiserte og lokalt tilpassede organisatoriske tiltak som kan resultere i kjønnsbalanse.

  • Teaching and learning methods

    Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

    • Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
    • Muntlig eksamen (YF/PF)
    • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
    • Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
    • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
    • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
    • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
    • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
    • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
    • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
    • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
    • Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
    • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
    • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
    • Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
    • Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
    • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
    • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
    • Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
    • Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
  • Course requirements

    Studentene leverer inn en skriftlig prosjektoppgave der formålet er at studenten viser hvordan teoretisk kunnskap om «kjønn og ledelse» kan anvendes i praksis i organisasjoner.

    Prosjektoppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Omfanget er 7 - 10 sider for individuelle innleveringer og 12 - 15 sider for gruppeinnleveringer. Fakultet for samfunnsfags mal for oppgaveskriving skal følges.

    Dersom prosjektoppgaven ikke godkjennes, har studenten/ gruppen mulighet til å levere oppgaven på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.

    For å kunne framstille seg til eksamen, må prosjektoppgaven være godkjent.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en 5-timers individuell skoleeksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler §3-9 (6).

  • Examiners

    Kommisjonen består av en intern og en ekstern sensor.

  • Target group and admission

    Målgruppe

    Eksterne studenter innen ledelse og organisasjonsfag, selvstendig næringsdrivende konsulenter, ansatte i store og mellomstore konsulentselskaper med interesse for kjønnsbalanse samt HR/strategi-personell, linjeledere i alle type bransjer i privat sektor og NHO-medlemmer.

    Opptakskrav

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ved vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus.