Programplaner og emneplaner - Student
KJVE3510 Analytical Chemistry II Course description
- Course name in Norwegian
- Analytisk kjemi II
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Studentene skal tilegne seg inngående kunnskap om viktige instrumentelle analysemetoder, prøvetaking og prøveopparbeiding i analytisk kjemi. Videre skal studentene få opplæring i prinsipper for metodeutvikling og metodevalidering, kvalitetskontroll og kvalitetssikring i det kjemiske laboratoriet. Emnet bygger på KJPE1300 Generell kjemi, KJFP1400 Organisk kjemi, KJM1500 Fysikalsk kjemi, og KJTF Analytisk kjemi I. Det anbefales å ha bestått eksamen i KJTF Analytisk kjemi I
-
Required preliminary courses
For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs fra KJTS2100 Kjemiteknikk, KJTF Analytisk kjemi og KJTP Biokjemi og mikrobiologi eller tilsvarende kvalifikasjoner.
-
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan redegjøre for:
- teoretiske og praktiske prinsipper for bruk av kromatografiske teknikker med hovedvekt på gasskromatografi og væskekromatografi
- teoretiske og praktiske prinsipper for kapillærelektroforese
- teori og virkemåte for massespektrometri, grunnleggende tolkning av massespektre
- generelle prinsipper for prøvetaking samt praktiske teknikker for prøvetaking av gasser, væsker og faste materialer
- sentrale teknikker for prøveopparbeiding for kromatografiske analyse, herunder ekstraksjon, preparativ kromatografi og teknikker for oppkonsentrering
- prinsipper for metodeutvikling, optimalisering og metodevalidering for kromatografi
- prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetskontroll i det kjemiske laboratoriet
- viktigheten av å planlegge og å forberede laboratoriearbeidet
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjennomføre kvantitative analyser i henhold til oppsatte prosedyrer
- kan kalibrere og justere vanlige måleinstrumenter
- kan velge riktig laboratorieutstyr og bruke dette på en korrekt og selvstendig måte
- kan gjøre egne vurderinger i forbindelse med valg av prøveopparbeidingsteknikker og analyseteknikker
- kan dimensjonere kalibreringsstandarder og lage kalibreringskurver der det stilles krav til kurvenes kvalitet
- kan lese vitenskapelige artikler og søke i vitenskapelige tidsskriftdatabaser for å finne relevant litteratur i forbindelse med metodeutvikling og metodeimplementering
- kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
- kan bestemme identiteten til ukjente analytter ut fra kromatografiske og massespektrometriske analyser
Generelle kompetanse
Studenten:
- har innsikt i anvendelse og begrensinger i vanlige kromatografiske, kapillærelektroforetiske og massespektroskopiske analyseteknikker
- har innsikt i kravene til god laboratoriepraksis
- har kjennskap til prinsippene for utvikling av nye analysemetoder der både prøvetaking, prøveopparbeiding, kvalitativ og kvantitativ analyse inngår
- har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
- har bakgrunn for å forstå utvikling og fremtidsperspektiver innenfor fagfeltet
- kan formidle sine egne resultater i skriftlig og muntlig form
-
Teaching and learning methods
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og laboratorieundervisning.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 8 dagers laboratoriekurs er obligatorisk med 3 skriftlige arbeider (gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav)
- Enkelte øvingstimer i tilknytning til laboratoriekurset vil være obligatoriske. Disse timene vil bli kunngjort særskilt.
- Før en laboratorieøvelse kan påbegynnes skal det avholdes et veiledningsmøte hvor studentene legger frem en skriftlig plan for gjennomføring av øvelsen.
- En skriftlig samarbeidsoppgave i form av et case-studie (gruppe på 2-4 studenter). Muntlig presentasjon av løsningen på case-oppgaven (4-6 timer).
-
Assessment
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.
-
Permitted exam materials and equipment
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
-
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
-
Examiners
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.