EPN-V2

KJVE3510 Analytical Chemistry II Course description

Course name in Norwegian
Analytisk kjemi II
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
FALL 2017
Schedule
  • Introduction

    Studentene skal tilegne seg inngående kunnskap om viktige instrumentelle analysemetoder, prøvetaking og prøveopparbeiding i analytisk kjemi. Videre skal studentene få opplæring i prinsipper for metodeutvikling og metodevalidering, kvalitetskontroll og kvalitetssikring i det kjemiske laboratoriet. Emnet bygger på KJPE1300 Generell kjemi, KJFP1400 Organisk kjemi, KJM1500 Fysikalsk kjemi, og KJTF Analytisk kjemi I. Det anbefales å ha bestått eksamen i KJTF Analytisk kjemi I

  • Required preliminary courses

    For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs fra KJTS2100 Kjemiteknikk, KJTF Analytisk kjemi og KJTP Biokjemi og mikrobiologi eller tilsvarende kvalifikasjoner.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan redegjøre for:

    • teoretiske og praktiske prinsipper for bruk av kromatografiske teknikker med hovedvekt på gasskromatografi og væskekromatografi
    • teoretiske og praktiske prinsipper for kapillærelektroforese
    • teori og virkemåte for massespektrometri, grunnleggende tolkning av massespektre
    • generelle prinsipper for prøvetaking samt praktiske teknikker for prøvetaking av gasser, væsker og faste materialer
    • sentrale teknikker for prøveopparbeiding for kromatografiske analyse, herunder ekstraksjon, preparativ kromatografi og teknikker for oppkonsentrering
    • prinsipper for metodeutvikling, optimalisering og metodevalidering for kromatografi
    • prinsipper for kvalitetskontroll og kvalitetskontroll i det kjemiske laboratoriet
    • viktigheten av å planlegge og å forberede laboratoriearbeidet

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan gjennomføre kvantitative analyser i henhold til oppsatte prosedyrer
    • kan kalibrere og justere vanlige måleinstrumenter
    • kan velge riktig laboratorieutstyr og bruke dette på en korrekt og selvstendig måte
    • kan gjøre egne vurderinger i forbindelse med valg av prøveopparbeidingsteknikker og analyseteknikker
    • kan dimensjonere kalibreringsstandarder og lage kalibreringskurver der det stilles krav til kurvenes kvalitet
    • kan lese vitenskapelige artikler og søke i vitenskapelige tidsskriftdatabaser for å finne relevant litteratur i forbindelse med metodeutvikling og metodeimplementering
    • kan bruke statistiske metoder for å tolke og kvalitetskontrollere måleresultater
    • kan bestemme identiteten til ukjente analytter ut fra kromatografiske og massespektrometriske analyser

    Generelle kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i anvendelse og begrensinger i vanlige kromatografiske, kapillærelektroforetiske og massespektroskopiske analyseteknikker
    • har innsikt i kravene til god laboratoriepraksis
    • har kjennskap til prinsippene for utvikling av nye analysemetoder der både prøvetaking, prøveopparbeiding, kvalitativ og kvantitativ analyse inngår
    • har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
    • har bakgrunn for å forstå utvikling og fremtidsperspektiver innenfor fagfeltet
    • kan formidle sine egne resultater i skriftlig og muntlig form
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og laboratorieundervisning.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 8 dagers laboratoriekurs er obligatorisk med 3 skriftlige arbeider (gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav)
    • Enkelte øvingstimer i tilknytning til laboratoriekurset vil være obligatoriske. Disse timene vil bli kunngjort særskilt.
    • Før en laboratorieøvelse kan påbegynnes skal det avholdes et veiledningsmøte hvor studentene legger frem en skriftlig plan for gjennomføring av øvelsen.
    • En skriftlig samarbeidsoppgave i form av et case-studie (gruppe på 2-4 studenter). Muntlig presentasjon av løsningen på case-oppgaven (4-6 timer).
  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Grading scale

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Examiners

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.