EPN-V2

GLPEL2ÅR5-10 null Course description

Course name in Norwegian
Den lærende eleven
Study programme
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Learning outcomes

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Content

Studentenes forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.

Andre studieår: Intervju som vitenskapelig metode.

Akademisk skriving knyttet til Analyse av faglig elevsamtale og Caseoppgave.

Muntlig presentasjon av forskningsbasert kunnskap i seminargruppe.

Analyse av forskningsartikler.

Felleskurs andre studieår er:

  • Førstehjelpskurs

Underveis i studiet kan det også forekomme krav om deltakelse i andre faglige aktiviteter. Slike krav spesifiseres i undervisningsplanen. Studenten må selv sørge for at disse kursene er godkjent. Tidspunkt, omfang og ytterligere informasjon om flerfaglige temaer og seminargruppearbeid blir publisert på høgskolens digitale læringsplattform.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke får deltatt på faglig aktiviteter med krav om deltakelse, avtaler i hvert enkelt tilfelle alternativt arbeidskrav med den aktuelle læreren. Dokumentasjon på gjennomført førstehjelpskurs av minst tilsvarende omfang og kvalitet i løpet av de to siste årene, fritar for førstehjelpskurs.

Teaching and learning methods

I studiet vil studentene møte ulike arbeidsmåter, som for eksempel individuelt studiearbeid, gruppe- og klassearbeid, vurderingssamtaler og andre vurderingsprosesser, digitalt arbeid, skriftlig og muntlig arbeid, formidling/presentasjon, seminardeltakelse, undervisningsøvelser, arbeid med case og rollespill.

Undervisningen kan foregå i grupper, klasser eller trinn og kan være én - eller flerfaglig. Det legges også vekt på at arbeidsmåter i pedagogikk og elevkunnskap skal kobles til praksisopplæringen.

Flerfaglig samarbeid

I andre studieår er det flerfaglige temaperioder knyttet til fag 1 og 2:

  • Kulturelt og språklig mangfold i skolen.
  • Barn, ungdom og helse.
  • Elevenes grunnleggende ferdigheter - samarbeid med fag 2.

Praksisopplæring

Praksisopplæringen i andre studieår er lagt til 5.-7. trinn og har et omfang på 30 dager. Hovedtema er eleven, elevmangfoldet og elevenes møte med skole og fag.

Profesjonstemaer

For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet er noen nøkkeltema i hvert emne felles for undervisning og praksisopplæring (jf. praksisplanen).

  • Kulturelt og språklig mangfold.
  • Jenter og gutter i skolen.
  • Samhandling og gruppeprosesser.
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • Samarbeid med eksterne samarbeidspartnere.
  • Vurdering for læring.
  • Profesjonsetikk.

Assessment

Avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret og består av følgende eksamen:

Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter(A-F).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Vurderingskriterier muntlig eksamen

  • A: Fremragende. Fremragende prestasjon, som skiller seg klart ut. Vitner om særdeles god fagforståelse, selvstendig refleksjon og originalitet. Særdeles god struktur og sammenheng i fremstillingene.
  • B: Meget god. Meget god prestasjon som ligger klart over gjennomsnittet. Studenten viser meget god fagforståelse og selvstendig refleksjon. Fremstillingene er sammenhengene og godt strukturert.
  • C: God. Gjennomsnittlig prestasjon. Studenten viser alminnelig god fagforståelse og evne til selvstendig refleksjon. Studenten viser oversikt over det sentrale kunnskapsstoffet.
  • D: Nokså god. Prestasjonen er under gjennomsnittet. Fremstillingene har mangler når det gjelder kunnskapsoversikt, strukturering, sammenheng og sentrering. Studentens forståelse og egen refleksjon over stoffet er overfladisk.
  • E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskrav til kunnskapsoversikt og faglig forståelse. Det er store mangler i det som presenteres når det gjelder fagkunnskap og fagforståelse. Det er mangelfull sammenheng i fremstillingene.
  • F: Ikke bestått. Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskapsoversikt, forståelse og til sammenheng i fremstillingene.

Pensum

Christoffersen, L., & Johannessen, A. (2012). Forskningsmetode for lærerutdanninger. Kap. 7 Kvalitative intervjuer (8 sider)

Gjøsund, P., & Huseby, R. (2009). To eller flere-: basiskunnskaper i gruppepsykologi Cappelen Akademisk Forlag Kap. 3, 4, 5, 6, 8 og 9 (128 sider)

Hauge, An-Magrit (2014): Den felleskulturelle skolen, Universitetsforlaget. Kap. 1,2,3, 7 og 8 (170 sider)

Haug, P. (2011) God opplæring for alle - eit felles ansvar . Norsk pedagogisk tidsskrift, Nr. 2, 2011 (s. 129-140) (12 sider) Kan hentes fra http://www.idunn.no/ts/npt/2011/02/art04?mode=print&skipDecorating=true&textSize

Ohnstad, F.O. (2010). Profesjonsetikk i skolen - Lærerens etiske ansvar. Kristiansand: Høyskoleforlaget Kap. 1, 2 og 3 (75 sider)

Skagen, K. (2012). Neste time: innføring i grunnskolepedagogikk . Bergen: Fagbokforlaget Kap. 2, 3 og 6 (45 sider)

Wilson, D., Hausstätter, R. S. & Lie, B. (2010). Spesialundervisning i grunnskolen . Bergen: Fagbokforlaget Kap. (s.13-140) (125 sider)

Woolfolk, A. (4.opplag 2010). Pedagogisk psykologi . Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. Kap. 2-11 (295 sider) eller engelsk utgave: Woolfolk, A. E. (2013). Educational psychology . Boston: Pearson.

Wølner, Tor Arne (2013). Kriteriebasert vurdering . Universitetsforlaget (130 sider)

Samlet: ca. 1000 sider

Til praksis

Grepperud, G. & Skrøvset, S. (2012). Undervisningslære. Eksempler, ideer og refleksjoner Gyldendal Norsk Forlag

Fellespensum

Dysthe,O., Hertzberg F. og Løkensgard Hoel,T. (2010) Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning (2. utgave). Oslo: Abstrakt forlag. Kap. 4 og 9 (40 sider)