EPN-V2

G1MAT1100 Mathematics 1 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med i grunnskolen, særlig tallbegrep, ulike tallområder, tallsystemer, tallregning og relasjoner mellom regningsarter, geometri og måling og overgangen fra aritmetikk til algebra, med spesiell oppmerksomhet om begynneropplæringen
    • kunnskap i algebra, funksjoner, likninger, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning knyttet til lærestoffet i grunnskolen
    • kunnskap om hvordan matematikkunnskap utvikles gjennom undersøkelser, eksperimenter og påfølgende bevisføring
    • kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
    • kunnskap om sentrale trekk ved elevers utvikling av matematisk kunnskap på ulike alderstrinn både ut fra teoretisk og forskningsmessig kunnskap, herunder kunnskap om elever med spesielle vansker i faget
    • kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
    • kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk, blant annet kommunikasjon i matematikkundervisningen og betydningen av ulike representasjonsformer og overgangen mellom disse
    • undervisningskunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag og kunnskap om alle de grunnleggende ferdighetene i matematikkfaget
    • kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og på ungdomstrinnet og om overgangene barnehage/skole og barnetrinn/ungdomstrinn
    • kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk både for enkeltelever og grupper av elever og ulike teori- og forskningsbaserte begrunnelser for metodene

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
    • utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
    • kommunisere muntlig og skriftlig i matematikkundervisning med bruk av ulike språklige uttrykk, representasjonsformer, konkretiseringsmateriell og illustrasjoner, og kan også fremme slike ferdigheter hos elevene
    • bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i begynneropplæring og tallforståelse, geometri og i måling og brøk
    • analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
    • lytte til, fortolke, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill for å fremme elevers videre læring, både enkeltvis og kollektivt
    • bruke og vurdere kartleggingsprøver, nasjonale prøver, diagnostiske prøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, og kan ut fra resultatene tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
    • forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
    • innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
    • innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
  • Content

    Innholdet i kurset er definert ved læringsutbyttebeskrivelser for utvikling av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse av både matematikkfaglig og matematikkdidaktisk karakter. Læringsutbyttet skal oppnås gjennom arbeid i tilknytning til følgende matematikkfaglige hovedtemaer:

    Første studieår, høst

    Vekt på begynneropplæring og tallforståelse:

    • Tall, tallsymboler, regning med tall, ulike tallsystemer i vår og andres kultur.
    • Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring.
    • Ulike strategier og algoritmer for addisjon og subtraksjon.
    • Prealgebra, tallmønstre, figurtall og likninger med en ukjent.

    Første studieår, vår

    Vekt på geometri:

    • Geometriske begreper og grunnleggende geometriske figurer i plan og rom.
    • Konstruksjon, geometriske steder.
    • Klassifisering.
    • Avbildninger, blant annet knyttet til formlikhet og symmetri.
    • Etnomatematikk; bruk av geometri i ulike kulturer.
    • Overgang mellom to og tre dimensjoner, for eksempel perspektivtegning og kart.
  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Det er obligatorisk deltakelse i undervisningen i begynneropplæringsperioden. Dette er fordi det i denne perioden blir gitt en faglig introduksjon som vil være et nødvendig grunnlag for det videre lærerstudiet og yrkesprofesjonen.
    • Fire skriftlige oppgaveinnleveringer (med et omfang på 10-20 sider) knyttet til faglige og didaktiske tema og observasjon i praksis.
    • En flerfaglig skriftlig og muntlig gruppeoppgave om begynneropplæringen med IKT-krav.
    • En flerfaglig oppgave knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med IKT-krav. Oppgaven har fokus på språk og læring. Faglige og didaktiske begrunnelser er en sentral del av arbeidet.
    • Deltaking i arbeidet med respons på mappekrav.
    • Frammøte og deltaking i alle arbeidskrav.

    For å få lov til å ta eksamen blir det krevd minimum 80 prosent deltakelse.

    Det vil være krav om deltakelse i alle fellesforelesninger. Fellesforelesningene er profesjonsrettede og tar i stor grad for seg tema som nyanserer og utdyper pensum. Det kreves minimum 80 prosent deltakelse på disse forelesningene i løpet av året. Det vil være mulig å ta igjen fravær ved to anledninger i løpet av året, i form av en flerfaglig kompensatorisk økt per semester. Form og innhold til samlingen presiseres av faglærere. Dersom man har fravær i 1. semester, må man møte på høstens kompensatoriske samling ¿ uansett fag. Detaljert oversikt over fremmøtekrav finnes i årsplanen. Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til ¿godkjent¿ eller ¿ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿ikke godkjent¿, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

  • Assessment

    Eksamen i vårsemesteret, første studieår (15 studiepoeng)

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang: seks timer. Det benyttes interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet.

    Karakterskala

    Det gis gradert karakter A-F.

    Pensum i emne 1

    Hinna, K., Rinvold, R., Gustavsen, T (2012). QED 1-7. 995 sider (ca. halve boka er pensum i emne 1, se semesterplan for nøyaktige antall sider)

    Mc Intosh, A (2007). Alle teller! 167 sider (hele boka er pensum i emne 1)

    Solem, I. H., B. Alseth, Nordberg, G. (2010). Tall og tanke. 366 sider (hele boka er pensum i emne 1)

    I tillegg:

    • Forelesningsnotater.
    • Fagstoff som legges ut på høgskolens digitale læringsplattform.
    • Aktuelle artikler i samråd med faglærer.