EPN-V2

DT1000 Drama and Theatre Communication Course description

Course name in Norwegian
Drama og teaterkommunikasjon
Study programme
One-year Programme in Drama og Theatre Communication
Bachelor Programme in Drama and Theatre
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

The teaching and learning methods include digital textbooks and on-campus supervised seminars. The course is organized as flipped classroom. Digital textbooks will be made available to students in advance.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

Individual home examination (multiple choice), 45 minutes.

The exam is in English, with the exception of health management which is in Norwegian for Norwegian students.  

Content

Emnet inneholder følgende tre hovedområder:

  • Dramapedagogikk.
  • Teaterkunnskap.
  • Uttrykk og samspill.

Teaching and learning methods

Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Teoretisk stoff vil stort sett bli formidlet gjennom forelesninger, seminarer og praktisk eksemplifisering. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske øvinger. Dramametoder vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Forestillinger/­framvisninger fore­går i prosjektarbeidsform med veiledning og instruksjon.

Studiet er i stor grad basert på at læring foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirker i undervisning og gruppearbeid. Det gjøres oppmerksom på at studiet er meget krevende, og at studiedager ofte brukes til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne.

I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk.

Praksis

Emnet innehar dramapraksis og fortellerpraksis. Gjennomføring av slik praksis er arbeidskrav og må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Teamkoordinator har ansvar for organisering av praksis i samarbeid med faglærer. Faglærer har ansvar for å forberede praksis i samarbeid med teamet og skaffe praksissted.

Dramapraksis består av undervisningsopplegg utprøvd på medstudenter og av om lag fire dagers praksis i vårsemesteret. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden. Det skal leveres en skriftlig rapport om praksis.

Fortellerpraksis består av eventyrfortelling i grunnskolen. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

I hovedområde dramapedagogikk:

  • Utvikling av et lærer-i-rolle-forløp som utprøves på medstudenter og en skriftlig teoretisk refleksjon knyttet til dette. Lærer-i-rolle-forløpet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
  • Utvikling av ett forumspill som utprøves på medstudenter. Forumspillet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
  • En skriftlig drama- og teaterfaglig oppgave. Studenten får en skriftlig tilbakemelding fra lærer.

I hovedområde teaterkunnskap:

  • To fortellerrunder i skolen.
  • Deltakelse i en produksjon av ett teaterstykke fra teaterhistorien.
  • En muntlig fremstilling for medstudenter om en teaterfornyer.
  • Overvære teaterforestillinger for voksne og barn.
  • To skriftlige forestillingsanalyser (hver på ca. fem sider).
  • En skriftlig oppgave fra pensum i teaterhistorie (ca. ti sider). Studenten får veiledning og skriftlig tilbakemelding fra lærer.

I delen uttrykk og samspill:

  • Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
  • Deltakelse i én forestilling under -Åpen dag-.

I dramapraksis og fortellerpraksis:

  • Gjennomført dramapraksis og fortellerpraksis.
  • En skriftlig rapport om praksisperioden (maks 15 sider).

Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.

Assessment

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave

Oppgaven skal være på ca. ti sider.

Hjemmeeksamenen teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

2. Fordypningsoppgave - individuell

Oppgaven skal ha fokus på en selvvalgt dramapedagogisk problemstilling som utdypes i et selvstendig dramapedagogisk opplegg. Teori og metode skal drøftes i relasjon til eget opplegg, eget tema og problemstilling. Fordypningsoppgaven vurderes på følgende grunnlag:

  • Studentens evne til å reflektere omkring dramapedagogiske problemstillinger.
  • Studentens evne til å kunne planlegge et forløp med den nødvendige metodeanalyse og strukturering.

Fordypningsoppgaven teller40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Studentene får forelagt utvalgte tekster og/ objekter. Gruppen har én uke til å utarbeide sin formidling i dramatisk form. Praktisk utøvende eksamen vurderes på følgende grunnlag:

  • Gruppens evne til å beherske uttrykk og samspill.
  • Gruppens innsikt i dramaturgiske og este­tiske kriterier.
  • Gruppens evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.

Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave

Oppgaven vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

2. Fordypningsoppgave - individuell

Oppgaven vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.